Agresja a radzenie sobie ze stresem u studentów

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Uchnast, Zenon
dc.contributor.author Baran, Paulina
dc.date.accessioned 2013-12-16T09:10:43Z
dc.date.available 2013-12-16T09:10:43Z
dc.date.issued 2013-06-23 17:28:27
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/2346
dc.description.abstract Głównym problemem badawczym niniejszej pracy jest określenie poziomu współzależności między agresją a sposobami radzenia sobie ze stresem. W związku z tym postawiłam pytanie badawcze: „Czy i na ile tendencja do zachowań agresywnych jest współzmienna ze sposobami radzenia sobie ze stresem?”. Odpowiedź została udzielona na podstawie wyników z przeprowadzonych badań empirycznych, których celem była weryfikacja następujących hipotez: (H1) Osoby o niższym poziomie agresji uzyskują wysoki poziom w proaktywnym radzeniu sobie ze stresem; (H2) Osoby z wysokim poziomem agresywności uzyskują wysoki poziom niedojrzałych sposobów radzenia sobie ze stresem; (H3) Osoby o wyższym poziomie agresji uzyskują wysokie wyniki w emocjonalnych i unikowych stylach radzenia sobie w sytuacjach stresowych. W badaniach wykorzystałam następujące narzędzia pomiaru psychologicznego: Kwestionariusz do badania agresji A. Bussa i M. Perry’ego, Wielowymiarowego Inwentarza do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (COPE) Ch. Carvera oraz Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) N.S. Endler, J.D.A. Parker. Grupę badanych osób stanowiło 150 studentów (80 kobiet, 70 mężczyzn) w wieku od 20-30 lat. Przyjęte hipotezy badawcze zweryfikowane zostały pozytywnie: osoby o niższym poziomie agresji uzyskały wysokie wyniki w proaktywnym radzeniu sobie ze stresem, a osoby o wysokim poziomie agresywności uzyskały zarówno wysoki poziom w skalach niedojrzałych sposobów radzenia sobie ze stresem, jak również wyższe wyniki w skalach stylu emocjonalnego i unikowego. pl
dc.description.abstract The main goal of this project is to determine correlates between aggression and the ways of coping with stress. The following research question was put out: “Whether, and how much tendency to aggressive behavior is covariate with ways to cope with stress?”. The answer to this question is given on the basis of the results of the empirical research which aimed to verify the following hypotheses: H1 – People with lower levels of aggression obtain high levels of proactive coping with stress; H2 – People with a high levels of aggressiveness achieve a high level of immature ways of coping with stress; H3 – People with higher levels of aggression obtain the higher results in the scales of emotion, and avoidance oriented coping. I have used the following methods: The Aggression Questionnaire of A. Buss and M. Perry, Stress Coping Evaluation Multidimensional Inventory (COPE) by Ch. Carver and Questionnaire Coping with stressful situations (CISS) N.S. Endler, J.D.A. Parker. The sample of subjects consisted 150 students (80 females and 70 males) aged between 20 and 30. Assumed research hypotheses were verified positively. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject agresja pl
dc.subject stres pl
dc.subject psychologia pl
dc.subject osobowość człowieka pl
dc.title Agresja a radzenie sobie ze stresem u studentów pl
dc.title.alternative Agression and coping with stress at students pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2013-12-16T08:40:53Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info