dc.description.abstract |
Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów i zakończenia. Rozdział pierwszy zawiera rozważania na temat komunizmu przedstawione w literaturze. Wyjaśnione zostały terminy : komunizm, społeczeństwo komunistyczne. Następnie opisano najważniejsze elementy ideologii komunistycznej i jej rodzaje. Przedstawiono wydarzenia, które doprowadziły do wprowadzenia systemu komunistycznego w Polsce, ukazano też periodyzacje ustroju komunistycznego w Polsce. Wspomniana część została podzielona na pięć okresów: I – lata 1944-1948, II – lata 1948- 1956, III – lata 1956-1970, IV – lata 1970-1980, V – lata 1980- 1989. W każdym, ze wspomnianych okresów zostały opisane najważniejsze wydarzenia mające miejsce w poszczególnym przedziale czasowym. Rozdział drugi przedstawia najważniejsze wydarzenia oraz bezpośrednie przyczyny, w konsekwencji których doszło do obalania ustroju komunistycznego w Polsce. Opisano pierwsze lata III Rzeczypospolitej. Ostatnia część opisywanego rozdziału zawiera opinie społeczeństwa dotyczącą czasów komunistycznych w Polsce na podstawie badań Ośrodka Badań Opinii Publicznej. Rozdział trzeci zawiera opis i analizę badań własnych. Sformułowano następujący problem badawczy: Jaka jest różnica postrzegania ustroju PRL z perspektywy teraźniejszości przez poszczególnych członków trójpokoleniowej rodziny biorącej udział w badaniu? W badaniach posłużono się metodą jakościową oraz techniką wywiadu. Wywiady zostały zamieszczone uwzględniając podział na trzy pokolenia : I – Dziadkowie, II – Rodzice, III – Dzieci. Wnioski, nakreślają różnice w postrzeganiu czasów PRL przez poszczególnych członków trójpokoleniowej rodziny. Podsumowując zgromadzony na drodze badań materiał empiryczny, z całą pewnością
mogę stwierdzić, że postawiona na początku pracy hipoteza: Perspektywa ustroju PRL jest
zupełnie inna dla różnych pokoleń. Ocena ustroju przez osoby żyjące w czasach PRL
jest determinowana przez ich doświadczenia i uzależniona od miejsca, jakie zajmowali
w systemie. Natomiast Polacy urodzeni pod koniec PRL oceniają życie
w komunistycznej Polsce przez pryzmat opowiadań najbliższych bądź też lekcji historii
– biorąc pod uwagę rodzinę, która wzięła udział w badaniu, okazała się prawdziwa. |
pl |