Ekonomiczne aspekty zachowań konsumentów: analiza czynników wpływających na decyzje zakupowe

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Jasieński, Michał
dc.contributor.author Świderska, Magdalena
dc.date.accessioned 2013-12-21T08:23:00Z
dc.date.available 2013-12-21T08:23:00Z
dc.date.issued 2013-02-28 09:02:23
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/2549
dc.description.abstract Przedmiotem badań w niniejszej pracy jest analiza zachowań konsumentów pod kątem psychologicznych czynników wpływających na ich decyzje zakupowe na podstawie przeprowadzonego badania ankietowanego wśród 30 kobiet i 30 mężczyzn. Analiza obejmuje zagadnienia 1) preferencji konsumentów, 2) wrażliwości konsumentów na cenę produktu, 3) percepcji nabywców odnośnie ceny i jakości, 4) racjonalności zachowań konsumentów, 5) różnic pomiędzy przekonaniami konsumenta a jego wyborami, 6) wpływu reklamy na konsumentów oraz 7) czynników wpływających na skuteczność reklamy. Wyniki wskazują, iż podejmując decyzje odnośnie zakupu, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na jakość, wygodę użytkowania oraz niezawodność produktów. W mniejszym stopniu dostrzegamy wygląd oraz markę kupowanych rzeczy. Okazuje się również, że robiąc zakupy w małym stopniu sugerujemy się promocjami, co przeczy ogólnej tendencji w zachowaniu konsumentów jakie można zaobserwować podczas obniżek cen oraz wyprzedaży w sklepach. Badanie potwierdziło, że cena jest dla konsumentów wskaźnikiem jakości produktu. Produktom droższym przypisujemy wyższą jakość, produkty tańsze postrzegamy jako te gorszej jakości. Analiza przeprowadzonego badania wykazała również, że oczekujemy wyższej jakości za relatywnie mniejszą cenę. Jesteśmy skłonni zapłacić 1.6 raza więcej za produkt działający dłużej o 1.8 raza. Świadczy to o tym, że chcemy więcej kupić, przy czym wydać mniej. Okazuje się, że istotne różnice w średnich odpowiedziach obydwu płci wskazują, że kobiety gotowe są zaakceptować większy spadek jakości kupując tańszy produkt. Mężczyźni akceptują spadek jakości dla produktu o 33% tańszego tylko o 25%, kobiety zgadzają się dla tego samego produktu na jakość niższą o 34%, czyli proporcjonalnie do spadku ceny. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że podejmując decyzje odnośnie zakupu kierujemy się kryteriami, które są zgodne z wartościami jakimi kierujemy się w życiu. Jest to dowód naszego racjonalnego zachowania, które przejawia się również w dbałości o jakość kupowanych produktów przy uwzględnieniu możliwie najniższej ceny produktu. pl
dc.description.abstract The subject of the thesis is an analysis of consumer behavior in terms of the psychological factors influencing their purchasing decisions, based on survey responses of 30 men and women. The analysis covers 1) consumer preferences, 2) consumers sensitivity to the price of the product, 3) perception of buyers with regard to price and quality, 4) the rationality of consumer behavior, 5) the differences between consumer beliefs and his/her election, 6) the impact of advertising on consumers and 7) factors affecting the effectiveness of the ads. The results indicate that when taking decisions about buying, at first we draw our attention to the quality, convenience and reliability of products. To a lesser extent we notice the look and brand of bought goods. It also appears that while shopping in a small way we are influenced by promotions, what is contrary to the general trend in consumers behavior that can be observed when price reductions and final sales appear. The results show that for consumers the price is an indicator of the quality of the product. We ascribe more expensive products to higher quality and we perceive cheaper products as those of inferior quality. We expect higher quality for relatively smaller price. This shows that we tend to avoid overpaying for things of higher quality, and therefore we expect good quality products at affordable prices. On the basis of the results of the survey it can be concluded that when taking decisions regarding the purchase, we follow the criteria, which are in accordance with the values which we follow in life. This is the evidence of our rational behavior, which is also captured in the attention to the quality of the products purchased, taking into account the lowest prices of the product. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject konsument pl
dc.subject zachowania konsumenta pl
dc.subject cena pl
dc.subject jakość pl
dc.subject consumer pl
dc.subject consumer behaviour pl
dc.subject quality pl
dc.subject price pl
dc.title Ekonomiczne aspekty zachowań konsumentów: analiza czynników wpływających na decyzje zakupowe pl
dc.title.alternative Economic aspects of consumer behavior: analysis of factors which influence purchasing decisions pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2013-12-20T11:07:28Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info