Skuteczność poradnictwa zawodowego w systemie edukacji szkolnej jako narzędzia rozwiązywania problemów rynku pracy

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Choroszczak, Jerzy
dc.contributor.author Kościółek, Danuta
dc.date.accessioned 2013-12-22T09:22:25Z
dc.date.available 2013-12-22T09:22:25Z
dc.date.issued 2013-02-13 13:16:01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/2603
dc.description.abstract Celem niniejszej pracy jest przedstawienie roli i zadań szkoły w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, skuteczności funkcjonowania poradnictwa zawodowego jako narzędzia łączącego kompetencje i kwalifikacje absolwentów z potrzebami pracodawców, a także ukazania jakich kwalifikacji, kompetencji i umiejętności oczekują pracodawcy od absolwentów. Praca obejmuje zagadnienia związane z problemami orientacji i poradnictwa zawodowego w systemie oświaty oraz problemami rynku pracy – w ujęciu teoretycznym przedstawiono okresy i zasadnicze etapy w orientacji zawodowej, zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych, ważną rolę rodziców w procesie planowania kariery zawodowej uczniów, omówiono również rynek pracy w Polsce i jego problemy. Opierając się na badaniach własnych, określono poziom przygotowania uczniów liceum do wyboru zawodu, ich dopasowanie do potrzeb rynku pracy oraz oczekiwania pracodawców wobec kandydatów (absolwentów) do pracy. Z analizy powyższych badań możemy wywnioskować, iż koniecznym jest wprowadzenie szkolnego doradcy zawodowego do szkół, który pełniłby rolę specjalisty z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego. Aby w przyszłości uczeń mógł dokonać właściwego i trafnego wyboru zawodu, szkoła winna się starać rozwijać zainteresowania, uzdolnienia i upodobania zawodowe ucznia, ukierunkowywać działania uczącej się młodzieży w zakresie wyboru zawodu i specjalności, poprzez organizowanie ciekawych prelekcji, spotkań, popularyzacji informacji zawodowej – przekazywać w ten sposób, zasób wiadomości na temat wymagań współczesnego pracodawcy wobec potencjalnych kandydatów do pracy. pl
dc.description.abstract The objectives of this paper is to present the role and tasks of the school in preparing students to enter the profession, the effectiveness of counseling as a tool for linking the competencies and skills of graduates with the needs of employers and what skills, competencies and skills employers expect from graduates. It covers issues related to the problems of orientation and guidance in the education system and labor market problems in theoretical periods presented and essential steps in the professional orientation, the task of psychological and educational role of parents in career planning process, students also discusses labor market Poland and its problems. Based on the present study determined the level of high school students preparing to enter the profession, their adaptation to the needs of the labor market and employers' expectations of candidates. The analysis of these studies we can conclude that it is necessary to introduce the school to the school guidance counselor, who function as a specialist in the field of guidance and counseling to the student in the future be able to make a proper and accurate choice of profession, the school should try to develop interests, talents and preferences vocational student learning activities targeting young people in the choice of profession and specialty by organizing interesting lectures, meetings, dissemination of professional information - thus passing messages on the resource requirements of today's employers to potential job candidates. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject doradca zawodowy pl
dc.subject informacja zawodowa pl
dc.subject orientacja zawodowa pl
dc.subject poradnictwo zawodowe pl
dc.subject zawód pl
dc.subject rynek pracy pl
dc.subject bezrobocie pl
dc.subject career counsellor pl
dc.subject career information pl
dc.subject career guidance pl
dc.subject job pl
dc.subject job market pl
dc.subject unemployment pl
dc.title Skuteczność poradnictwa zawodowego w systemie edukacji szkolnej jako narzędzia rozwiązywania problemów rynku pracy pl
dc.title.alternative Effectiveness of vocational guidance in the education system as a tool for solving problems in the labor market pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2013-12-22T08:48:11Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info