dc.description.abstract |
Praca poświęcona jest problematyce Funduszu ISPA jako nowego źródła finansowania pomocy przedakcesyjnej dla krajów kandydujących. Omówiono genezę pomocy
dla państw Europy Środkowej i Wschodniej. Przedstawiono w zarysie programy
wspólnotowe i dla organizacji pozarządowych, jak również zagadnienia
pomocy Unii Europejskiej dla Polski w ramach Funduszy PHARE i SAPARD.
Zaprezentowano Fundusz ISPA jako przedakcesyjny instrument realizacji polityki strukturalnej w dziedzinie środowiska i transportu. Przedstawiono problematykę środowiska w Polsce i realizację polityki ekologicznej państwa przy wykorzystaniu form pomocy oferowanych przez Unię Europejską. Opisano założenia polityki Polski w dziedzinie ochrony środowiska, a także zakres przedsięwzięć koniecznych do wypełnienia
kryteriów członkostwa ustalonych w trakcie negocjacji akcesyjnych w obszarze
„Środowisko”. Zwrócono uwagę na możliwości współfinansowania
inwestycji w tym sektorze ze środków Funduszu ISPA. Omówiono Narodową Strategię dla Sektora Transportu i w jej kontekście wykorzystanie pomocy przedakcesyjnej z Unii
Europejskiej. Zaprezentowano główne założenia polityki transportowej w Polsce, kryteria selekcji projektów oraz źródła ich finansowania. Uwagę szczególną zwrócono na priorytety do współfinansowania środkami ISPA w dziedzinie transportu. |
pl |