Abstract:
Każda firma, organizacja czy inne przedsiębiorstwo posiada strategię, która nadaje charakter i kierunek jego działaniu. Nie każdy natomiast zdaje sobie sprawę, że to właśnie od tego „niewidocznego” przy pierwszym spojrzeniu elementu, zależy powodzenie lub porażka każdej firmy. Menedżerowie zastanawiają się, dlaczego w dwóch porównywalnych przedsiębiorstwach jedne strategie okazują się skuteczne, a inne wydawałoby się lepsze, zawodzą. Na te pytania starają się uzyskać odpowiedzi różni badacze i profesorowie. Zebrana po dziś dzień, wiedza z zakresu zarządzania strategicznego jest bardzo szeroka. Dostępna jest bogata literatura przedstawiająca wielorakie rodzaje strategii i ich podziały. Traktuje ona także o tym jak wybierać, projektować a następnie wdrażać strategię do firmy, aby ta mogła przetrwać, prężnie się rozwijać, a przede wszystkim przynosić wymierne korzyści właścicielom. Celem pierwszej części niniejszej pracy jest próba przedstawienia używanych obecnie przez organizacje różnego rodzaju strategii, procesu ich tworzenia oraz narzędzi, jakimi należy się przy tym posługiwać. Druga część opisuje analizę strategiczną Centrali firmy PSB – Polskie Składy Budowlane S.A. oraz zawiera próbę wyznaczenia strategii działania tejże firmy.