Abstract:
Głównym celem pracy jest analiza utworów hip-hopowych, która pokazuje, że polityczny hip- hop praktycznie w całości odnosi się negatywnie do otaczającej politycznej rzeczywistości. Światełkiem w tunelu może być jedynie kraj, w którym żyją i tworzą hip-hopowcy. W tekstach swoich utworów nawołują do zmian, które mogą być korzystne nie tylko dla nas, ale także dla całego społeczeństwa. Niniejsza praca składa się z 4 rozdziałów. Główną metodą przy pisaniu pracy było zebranie rozmaitych wywiadów, artykułów i publikacji dotyczących subkultury hip-hopowej. W większości publikacji zamieszczonych w Internecie, co było istotną pomocą, ze względu na dość ograniczoną ilość literatury naukowej. W rozdziale pierwszym, w oparciu o literaturę przedmiotu, przedstawiono różnorodne ujęcia pojęcia subkultury młodzieżowej. W rozdziale zawarta została także krótka historia powstania subkultury hip–hopu wraz z jej ogólnym wizerunkiem oraz elementami, które składają się na ową subkulturę. Rozdział drugi ukazuje negatywny stosunek do policji wraz z krótką historią powstania takiego wizerunku policji w Stanach Zjednoczonych. Rozdział trzeci opisuje aspekt patriotyczny, obejmujący zarówno stosunek hip–hopowców do swojego kraju, jak i do ojczyzny lokalnej, co jest jednym z najważniejszych aspektów subkultury hip–hopowej. Przedmiotem rozdziału czwartego jest analiza politycznych utworów hip-hopowych, które zostały podzielone tak, aby tworzyły odpowiednio dobrane grupy. Do każdej grupy utworów przytaczane są teksty, mające na celu potwierdzenie analizowanego materiału. Metoda badawcza zastosowana w pracy to metoda analizy tekstu źródłowego.