Abstract:
Najbardziej syntetycznym miernikiem rentowności działalności przedsiębiorstwa jest osiągany przez nie wynik finansowy. Informacja o wartości wygospodarowanego zysku ma pierwszorzędne znaczenie, gdyż celem funkcjonowania podmiotu gospodarczego jest jego maksymalizacja.
Jednak sama wartość zysku nie charakteryzuje wystarczająco całokształtu działalności przedsiębiorstwa i nie jest informacją wystarczającą do świadomego kierowania jego działalnością. Przedsiębiorstwo funkcjonujące w gospodarce rynkowej musi koncentrować swoją uwagę na budowie i wdrażaniu strategii rozwoju. Opracowanie i wdrażanie skutecznych strategii stanowi więc niezbędny warunek przetrwania przedsiębiorstwa w długim okresie.
W zależności od osiągniętych efektów finansowych, posiadanych zasobów wewnętrznych oraz szans i zagrożeń, wynikających z otoczenia przedsiębiorstwo podejmuje różne strategie dążące do osiągania wyznaczonych celów. Celem niniejszej pracy jest próba oceny zdolności firmy do prowadzenia strategii rozwojowej. Autor szeroko charakteryzuje badaną spółkę poprzez omówienie działalności od czasów powstania firmy po dzień dzisiejszy, ze szczególnym uwzględnieniem jej zasobów wewnętrznych, sytuacji finansowej oraz pozycji firmy w otoczeniu. Prezentuje też analizę finansową planowanych wielkości ekonomicznych i analizę pozycji strategicznej firmy. Analizy te dały podstawę do sformułowania celów strategicznych i opracowania koncepcji działalności firmy w krótkim okresie czasu.