Analiza i ocena lokalnego systemu oświaty na przykładzie Gminy Miasta Tarnowa

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Jędrzejczyk, Zbigniew
dc.contributor.author Pustelnik Beata
dc.date.accessioned 2014-01-15T13:01:04Z
dc.date.available 2014-01-15T13:01:04Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/4055
dc.description.abstract Decentralizacja państwa w zakresie kompetencji i zadań stworzyła przed samorządami nowe możliwości, również w zakresie edukacji. To samorząd decyduje o obliczu i kształtowaniu rodzimej oświaty poprzez zestaw instrumentów prawnych, ekonomicznych, administracyjnych. W opinii autora, w dobie gospodarki wolnorynkowej, ważne jest dążenie do urynkowienia edukacji. Uzależnienie się szkolnictwa od proponowanych na rynku miejsc pracy powoduje dobrą zależność i efektywność we współpracy szkoła - firma. Tylko model edukacyjny w formie wolnego rynku daje szansę rozwoju oświaty, zarówno od strony dydaktycznej jak i naukowej. Jedyną szansą dla zneutralizowania skutków zwolnień pracowników oświaty, w tym głównie nauczycieli jest głęboka reforma istniejącej sieci szkół oraz stworzenie alternatywnych form nauki, w której obciążenia będzie ponosiło społeczeństwo. Celem pracy jest przedstawienie sytuacji tarnowskiej oświaty ze szczególnym uwzględnieniem analizy wydatków budżetowych i uwarunkowań wpływających na możliwości wprowadzenia bonu oświatowego. Aby powyższy cel zrealizować podjęto szereg problemów natury teoretycznej i praktycznej związanych z problematyką finansowania oświaty. Wyjaśniono i zdefiniowano podstawowe kategorie związane z systemem finansów publicznych w Polsce. Przedstawiono formy organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz zaprezentowano organizacje i zasady rachunkowości budżetowej. Omówiono klasyfikację dochodów i wydatków budżetowych. Klasyfikacja ta jest charakterystyczna dla sfery finansów publicznych. Na podstawie tej klasyfikacji zaprezentowano planowanie budżetu jednostki budżetowej. Dla uwidocznienia wzrastających problemów związanych z wydatkami oświatowymi w mieście Tarnowie przedstawiono strukturę tych wydatków na tle pozostałych wydatków w budżecie Gminy Miasta Tarnowa. Zaprezentowano specyfikę tarnowskiej oświaty w podziale na zadania gminne i powiatowe, z uwzględnieniem podstawowych wskaźników oświatowych (liczba uczniów, oddziałów, etaty kalkulacyjne nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi). Opisano wysokość i strukturę wydatków oświatowych, subwencji oświatowej oraz wysokość zaangażowanych przez Gminę Miasta Tarnowa środków budżetowych na realizację zadań oświatowych. Na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 19 w Tarnowie zanalizowano budżet, zmiany demograficzne i strukturę zatrudnienia pod względem stopni awansu zawodowego. Poddano analizie możliwość wprowadzenia bonu oświatowego z przedstawieniem wad i zalet tego narzędzia. Przedstawiono propozycje zmian organizacyjnych i prawnych związanych z poprawą sytuacji finansowej oświaty. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject finanse publiczne pl
dc.subject jednostki sektora finansów publicznych pl
dc.subject rachunkowość budżetowa pl
dc.subject polityka edukacyjna pl
dc.subject zadania oświatowe pl
dc.subject szkolnictwo pl
dc.subject bon oświatowy pl
dc.title Analiza i ocena lokalnego systemu oświaty na przykładzie Gminy Miasta Tarnowa pl
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info