Abstract:
Pierwszym etapem procesu zarządzania strategicznego jest analiza strategiczna, która w sensie czynnościowym jest zbiorem działań polegających na badaniu organizacji oraz jej otoczenia. W sensie narzędziowym natomiast analiza stanowi zestaw metod i narzędzi, które pozwalają na zbadanie, ocenę oraz przewidywanie przyszłych stanów wybranych aspektów związanych z przedsiębiorstwem i jego otoczeniem z punktu widzenia możliwości przetrwania i rozwoju. Dobrze przeprowadzona analiza strategiczna powinna przede wszystkim pozwalać na poznanie otoczenia oraz przedsiębiorstwa, możliwych w przyszłości zmian w otoczeniu, ich wpływu na firmę oraz zdolności przedsiębiorstwa do właściwego reagowania na owe zmiany.
Przedmiotem tej pracy jest próba przeprowadzenia analizy strategicznej Zakładu Produkcji Automatyki Sieciowej S.A. w Przygórzy, który prowadzi działalność na rynku dóbr przemysłowych, a konkretnie w sektorze producentów osprzętu na potrzeby branży telekomunikacyjnej, elektrycznej, energetycznej i informatycznej. Celem owej analizy jest określenie obecnej pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na tle całego sektora oraz wyznaczenie podstawowych czynników kształtujących tę pozycję. Ponadto analiza ta, w związku z przyszłością organizacji, powinna zidentyfikować prawdopodobne zmiany otoczenia i ich wpływ na działalność firmy przy obecnej strukturze działalności i posiadanych aktualnie zasobach.