Abstract:
Początek lat 90-tych przyniósł wraz z zasadami wolnego rynku diametralne zmiany zasad funkcjonowania przedsiębiorstw - prywatyzację, konkurencję, nowe systemy zarządzania. W tej sytuacji wszelkiego rodzaju organizacje gospodarcze zostały niejako zmuszone do zmiany swojego podejścia do zarządzania. Również banki, które do 1989 roku należały do państwa zostały w większości sprywatyzowane i tak jak inne instytucje musiały dostosować się do nowych warunków. Niektóre banki wykorzystują internet do kreowania przewagi konkurencyjnej na rynku usług bankowych. Celem niniejszej pracy jest analiza możliwości wykreowania trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku usług bankowych poprzez wykorzystanie internetu. Przedstawiono teoretyczny aspekt przewagi konkurencyjnej. Wskazano w nim na różne podejścia do tego zagadnienia, w szczególności z perspektywy determinantów wpływających na pozycję konkurencyjną. Przeprowadzono również analizę możliwości uzyskania trwałej przewagi na rynku usług bankowych w oparciu o wykorzystanie nowych technologii. Zaprezentowano charakterystykę promocji w internecie oraz porównano te działania z tradycyjnymi formami promocji usług bankowych. Zaproponowano również możliwe sposoby wykorzystania sieci internet w działaniach promocyjnych, które mają wpływ na przewagę konkurencyjną banku. Opisano tradycyjne oraz wirtualne kanały dystrybucji usług bankowych, przy jednoczesnym wskazaniu na ich wady i zalety. Wskazano w nim również na możliwości wykorzystania internetu w dystrybucji usług bankowych determinujących pozycję konkurencyjną banku. Przedstawiono sposób wykorzystania internetu do promocji oraz dystrybucji usług bankowych przez Bank Przemysłowo-Handlowy S.A., z uwzględnieniem możliwości budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o tę nową technologię. Omówiono tendencje, jakie panują obecnie na rynku usług bankowych on-line oraz warunki, które powinny zostać uwzględnione przez banki oferujące swoje usługi w sieci, tak aby mogły one przynajmniej utrzymać swoją dotychczasową pozycję konkurencyjną.