dc.description.abstract |
Zarządzanie procesem zmian, stało się dyscypliną naukową, gdy zaczęto interesować się, znajdowaniem nowych sposobów wprowadzania zmian organizacyjnych, bez wywoływania niepotrzebnych perturbacji w procesie pracy i psychice ludzkiej. Dynamicznie zmieniające się środowisko pracy, liczba zmiennych czynników, mających wpływ na zmiany oraz ich skala zainteresowały wielu ludzi; między innymi Kurta Lewina, który wyszczególnił trzy podstawowe etapy w procesie zmian: znany stan obecny, okres przejściowy i pożądany stan w przyszłości. Kolejną dyscypliną związaną z zarządzaniem zmianami jest - rozwój organizacji (OD), zajmujący się także badaniem wpływu zmian na jednostki i jednostek na zmiany. Obecnie zachodzące zmiany, różnią się od zmian zachodzących w przeszłości, przede wszystkim w trzech aspektach : innowacji technicznej, dostępu do informacji, oraz konkurencyjnego otoczenia w skali globalnej. Współczesne firmy, chcąc sprostać ogromnej konkurencji powinny nieustannie poszukiwać sposobów zmian metod zarządzania, w celu zwiększenia wydajności swojej działalności. Obecne trendy zmian skierowane są szczególnie w kierunku zasobów ludzkich. Korporacje i organizacje świadome wagi tego wyzwania, kładą szczególny nacisk, na poszerzenie kompetencji, motywację i lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi w celu wzrostu konkurencyjności i wydajności. W niniejszej pracy autor przybliża poglądy oraz metody dokonywania zmian i nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Omawia także zmiany dotyczące procesu uszeregowania ludzi, zasobów i kultury pod kątem przekształceń sferze organizacyjnej. Uzupełnieniem części teoretycznej, są praktyczne przykłady zmian, zachodzących w firmach; a także ich analiza i ocena, szczegółowo natomiast zostanie omówiony proces wdrażania Total Quality Management w firmie „Elester” S.A. |
pl |