Abstract:
Ciągle rozwijająca się cywilizacja niesie za sobą zmiany funkcjonowania rynku, wprowadzając coraz to nowe techniki handlu, warunki zawierania umów, a nawet różnego rodzaju strategie marketingowe. W takim świecie niedoinformowany konsument może się zagubić i podjąć niewłaściwą decyzję zakupu towaru lub usługi. Rola jaką ogrywa ochrona praw konsumentów w gospodarce oraz zapobieganie naruszeniom interesów konsumentów, jest tematem bardzo interesującym, istotnym i zyskującym uznanie. Zmiany w postrzeganiu wpływu konsumentów na gospodarkę na przestrzeni wielu lat i przemian gospodarczych, nakazują także zwrócić większą uwagę na kwestie dotyczące ich praw. Celem niniejszej pracy jest analiza ochrony praw konsumentów w świetle obowiązujących przepisów. Opisano drogi kreowania polityki konsumenckiej w Unii Europejskiej i w Polsce. Scharakteryzowano genezę rozwoju i zamierzone cele polityki konsumenckiej Wspólnoty Europejskiej, na której wzoruje się Polska. Przedstawiono instytucje i organizacje działające w obszarze ochrony interesów konsumentów, które pomagają w realizacji strategii na lata 2002-2006. Zdefiniowano pojęcie konsument w aspekcie unijnym i polskim. Dokonano interpretacji współczesnych norm prawnych dotyczących zawierania umów, czy składania reklamacji w obszarze usług remontowych, turystycznych, bankowych oraz telekomunikacyjnych. Przedstawiono instrumenty ochrony praw konsumentów, w szczególności prawo do informacji oraz ochrony danych osobowych. Omówiono mechanizmy dochodzenia roszczeń przez poszkodowanych konsumentów uwzględniając sprawozdania z działalności sądów na lata 2002 – 2005.