Abstract:
Satysfakcjonująca praca odgrywa w życiu zawodowym i osobistym jedną z pierwszoplanowych ról. Z jej wykonywaniem wiążą się różnego rodzaju emocje, zarówno radość jak też lęk przed jej utratą. W życiu zawodowym pracownik często przeżywa trudne sytuacje, które mogą być źródłem stresu. Natomiast poczucie zadowolenia z wykonywanej pracy przynosi ze sobą wiele pozytywnych nastawień do siebie, środowiska zawodowego, zespołu współpracowników. Pracownik powinien analizować, czy dysponuje odpowiednimi predyspozycjami zawodowymi i umiejętnościami niezbędnymi na danym stanowisku oraz czy czuje się kompetentny wykonując daną pracę. Coraz bardziej zdajemy sobie sprawę, z tego, że jednym z ważniejszych czynników rzutujących na efektywność pracowniczą jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Jak się okazuje, im bardziej odpowiedzialna praca tym większy stres. Właśnie radzenie sobie ze stresem przez menedżerów przy stosowaniu treningu asertywności stało się głównym przedmiotem analizy w niniejszej pracy.
W niniejszej pracy problem badawczy postawiono w formie następującego pytania: w jakim stopniu asertywność może redukować długotrwały stres menedżerski? Celem badań było znalezienie odpowiedzi na pytania:Jakie problemy występują najczęściej w pracy menedżera?, Które w opinii menedżerów, sytuacje wywołują największy stres?, Które cechy menedżera można uznać za asertywne?. Umiejętności radzenia sobie ze stresem?, Czy szkolenia mogą pomóc w radzeniu sobie ze stresem. Czy jest to stres długotrwały czy krótkotrwały?