Dualizm administracyjny. Jego znaczenie dla europejskiej polityki regionalnej W Polsce

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Szczerski, Krzysztof
dc.contributor.author Janusz Katarzyna
dc.date.accessioned 2014-01-24T15:36:42Z
dc.date.available 2014-01-24T15:36:42Z
dc.date.issued 2005
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/4621
dc.description.abstract Rok 1998 przyniósł ze sobą istotne zmiany w podziale administracyjnym Polski. Wprowadzenie nowej reformy administracyjnej kraju, stało się bez wątpienia jednym z kluczowych etapów procesu transformacji ustrojowej w Polsce. Proces decentralizacji władzy publicznej i próba odbudowy lokalnych oraz regionalnych tożsamości, rozpoczęta początkiem lat ‘90-tych wprowadzeniem samorządu gminnego, został ukoronowany powołaniem do życia samorządu powiatowego na szczeblu lokalnym oraz samorządu wojewódzkiego na szczeblu regionalnym. Ustanowienie trójstopniowego podziału terytorialnego kraju, który tworzył na obszarze województw samorząd wojewódzki było prawdziwym wyzwaniem dla rządzącego obozu AWS, który spotykał się z oporami nie tylko ze strony parlamentarzystów innych ugrupowań ale miał i swych we własnych szeregach. Istniejące do 1999 roku województwa, kierowane były jedynie przez wojewodów, stanowiących wąską elitę, która wraz z pojawieniem się samorządowej władzy w województwie, utraciła sporą część swoich kompetencji na rzecz Marszałka oraz Sejmiku Województwa. Nowa reforma zerwała ponadto z koncepcją dużej liczby małych województw, które zostały zastąpione 16 dużymi województwami, którym postanowiono nadać charakter rządowo- samorządowy. By tego dokonać, na szczeblu regionalnym został wprowadzony tzw. dualizm administracyjny, którego konsekwencją było współistnienie i współdziałanie w danej jednostce podziału terytorialnego szczebla regionalnego zarówno władz samorządowych oraz władz centralnych, reprezentowanych przez Wojewodę. Dlatego też głównym celem mojej pracy, jest zilustrowanie jakie kompetencje i zadania zostały pozostawione i powierzone w ręce reprezentantów rządu w terenie a jakie samorządowi oraz jaka jest ich znaczenie dla europejskiej polityki regionalnej w Polsce. W celu zbadania, jakie uprawnienia i jaka pozycję zajmuje Wojewoda oraz jaki wpływ na tę sytuację wywarł obecny w nowo uformowanych województwach dualizm administracyjny, autorka dokonuje ogólnej charakterystyki i próby zdefiniowania czym jest dualizm administracyjny i jak on funkcjonuje na przykładzie modelu administracji obowiązującym we Francji. Następnie zajmuje się przeprowadzoną w 1998 roku reformą administracją kraju, skupiając swoją uwagę na głównych jej przesłankach. Próbuje również wyjaśnić, skąd wzięła się potrzeba stworzenia województw o charakterze rządowo- samorządowym w Polsce i jakie wywarło to konsekwencje na sposób rządzenia. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject administracja pl
dc.subject samorząd terytorialny pl
dc.subject wojewoda pl
dc.subject sejmik województwa pl
dc.subject zarząd województwa pl
dc.subject Urząd Marszałkowski pl
dc.subject polityka regionalna pl
dc.subject fundusze strukturalne pl
dc.title Dualizm administracyjny. Jego znaczenie dla europejskiej polityki regionalnej W Polsce pl
dc.type bachelorThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info