Percepcja wsparcia społecznego a wypalenie szkolne u młodzieży gimnazjalnej

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tucholska, Stanisława
dc.contributor.author Padoł, Jagoda
dc.date.accessioned 2014-01-25T10:42:58Z
dc.date.available 2014-01-25T10:42:58Z
dc.date.issued 2012-06-19 00:42:45
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/4675
dc.description.abstract Wypalenie szkolne jest zagadnieniem, które od 1974 roku jest eksplorowane w nauce głównie przez psychologów. Jest to zagadnienie aktualne ze względu na wzrost liczby odnotowanych przypadków wypalenia zarówno wśród dorosłych jak i młodzieży. Realizowany program badawczy dotyczył percepcji wsparcia przez młodzież wypaloną. W badaniach wzięło udział 170 uczniów szkół gimnazjalnych. Postawione hipotezy testowano z wykorzystaniem Inwentarza Wypalenia do badania uczniów (MBI-U) Maslach i Schaufeliego, Skali Wsparcia Społecznego (SWS) Kmiecik-Baran, Skali Zachowań Wspierających (SZW) opracowanej przez Tucholską i Stoleckiego oraz Arkusza Personalnego własnej konstrukcji. Analiza statystyczna i psychologiczna danych empirycznych wskazała na obecność istotnych różnic w percepcji wsparcia płynącego ze strony rodziców i nauczycieli przez młodzież z wysokim stopniem wypalenia w porównaniu z niewypalonymi adolescentami. Młodzież nie wypalona otrzymuje więcej wsparcia informującego, instrumentalnego, wartościującego i emocjonalnego zarówno od rodziców jak i wychowawców. Uzyskane wyniki badań potwierdziły przyjęte hipotezy i wskazują na obecność powiązań, pomiędzy wsparciem społecznym a wypaleniem szkolnym badanej młodzieży. pl
dc.description.abstract A school burnout is an issue which has been scientifically explored by the psychologists for a long long. It is a very actual problem because of the increasing number of school burnouts both among adults and teenagers. The implemented research programme referred to the perception of the support among the burnout youth. 170 Gymnasium students have taken part in the research. The hypotheses were tested with the use of Questionnaire MBI-U, SWS, SZW together with the Personal Sheet of my own design. The statistical and psychological analysis of empirical data have proved a significant difference in the perception of parents and teachers` support among the teenagers with a high level of burnout in comparison to unburnt adolescents. The unburnt youth gets much more informing, instrumental and emotional backup both from parents and teachers. The obtained research findings have confirmed the hypotheses and they indicate the connection between the social support and the school burnout of tested adolescents. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject młodzież pl
dc.subject psychologiczne koncepcje wypalenia pl
dc.subject wypalenie szkolne pl
dc.subject wsparcie społeczne pl
dc.subject psychologia pl
dc.title Percepcja wsparcia społecznego a wypalenie szkolne u młodzieży gimnazjalnej pl
dc.title.alternative Perceprion of social support and burnout among college youth pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-01-23T09:42:48Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info