dc.contributor.advisor |
Bulzak, Andrzej |
|
dc.contributor.author |
Jojczyk, Wojciech |
|
dc.date.accessioned |
2014-01-26T08:43:20Z |
|
dc.date.available |
2014-01-26T08:43:20Z |
|
dc.date.issued |
2012-07-19 07:03:58 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11199/4744 |
|
dc.description.abstract |
Praca dotyczy wpływu czynników stresogennych na wypalenie zawodowe wśród
nauczycieli. Składa się z dwóch części. W części pierwszej zaprezentowane zostały
teoretyczne zagadnienia związane z problematyką funkcjonowania człowieka w
sytuacjach zawodowych , stresogennych i psychologiczne aspekty pracy nauczyciela.
Omówiono również zjawisko stresu i wypalenia zawodowego, konsekwencje i sposoby
radzenia sobie z nimi oraz proces podejmowania decyzji. Podjęto także rozważanie wpływu czynników stresogennych na wypalenie zawodowe. Część druga –
empiryczna zawiera wyniki badań przeprowadzonych w grupie zawodowej
nauczycieli oraz ich analizę. Próba obejmowała 106 osób, w tym 91 kobiet i 15
mężczyzn pracujących w gimnazjach i szkołach średnich . Na zadawane pytania
odpowiadali nauczyciele przedmiotów: humanistycznych, ścisłych i innych. Grupa
była zróżnicowana pod względem wieku oraz stażu pracy. Do badań została
wykorzystana ankieta zawierająca 33 pytania , która została umieszczona jako
załącznik tej pracy. Wyniki badań eksponowano za pomocą wykresów, tabel oraz
opisów. Na podstawie opracowanych badań można było stwierdzić, że zawód
nauczyciela znajduje się w grupie zawodów narażonych na działanie stresu i wypalenia
zawodowego. Hipotezy sformułowane na potrzeby tej pracy potwierdziły się. |
pl |
dc.description.abstract |
Elaboration concerns influent stressors factors on teachers work burnout.
It is divided into two parts. In first one it will be presented theoretical issues
related with human functioning in professional situations, stressors and psychologic
aspects for teachers work. It also consider disscusion phenomenon of stress and work
burnout, consequences, and ways to fight with it during the process of making
decisions. It also presents considerations in context of influence of stressors issues onto
work burnout. Second part – empirical considers the research results conducted on
teachers working group, and it’s analysis. Researches include 106 teachers, 91 women
and 15 man working in gymnasiums and high schools. The answered research group
teaches humanities, (close) and others subjects. Research group was varied in terms of
age and work seniority. To explore the results it was used the questionnaire considerd
33 questions, that is an annex to this elaboration. Results are exposed by tables, graphs
and descriptions. Based on developed researches it can be said, that teacher proffesion
is in the group of proffesions that are exposed of stress and work burnout. Hypothesis
formulated for this elaboration are definiatly confirmed. |
pl |
dc.language.iso |
pl |
pl |
dc.rights |
licencja niewyłączna |
|
dc.subject |
stres |
pl |
dc.subject |
praca nauczyciela |
pl |
dc.subject |
role zawodowe |
pl |
dc.subject |
wypalenie zawodowe |
pl |
dc.subject |
ankieta |
pl |
dc.subject |
stress |
pl |
dc.subject |
teacher proffesion |
pl |
dc.subject |
proffesion role |
pl |
dc.subject |
work burnout |
pl |
dc.subject |
questionnaire |
pl |
dc.title |
Czynniki stresogenne wpływającena wypalenie zawodowe wśród nauczycieli |
pl |
dc.title.alternative |
Factors effecting professional burning out among teachers stresogenne |
pl |
dc.type |
masterThesis |
pl |
dc.date.updated |
2014-01-24T12:00:01Z |
|