Czynniki stresogenne wpływającena wypalenie zawodowe wśród nauczycieli

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Bulzak, Andrzej
dc.contributor.author Jojczyk, Wojciech
dc.date.accessioned 2014-01-26T08:43:20Z
dc.date.available 2014-01-26T08:43:20Z
dc.date.issued 2012-07-19 07:03:58
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/4744
dc.description.abstract Praca dotyczy wpływu czynników stresogennych na wypalenie zawodowe wśród nauczycieli. Składa się z dwóch części. W części pierwszej zaprezentowane zostały teoretyczne zagadnienia związane z problematyką funkcjonowania człowieka w sytuacjach zawodowych , stresogennych i psychologiczne aspekty pracy nauczyciela. Omówiono również zjawisko stresu i wypalenia zawodowego, konsekwencje i sposoby radzenia sobie z nimi oraz proces podejmowania decyzji. Podjęto także rozważanie wpływu czynników stresogennych na wypalenie zawodowe. Część druga – empiryczna zawiera wyniki badań przeprowadzonych w grupie zawodowej nauczycieli oraz ich analizę. Próba obejmowała 106 osób, w tym 91 kobiet i 15 mężczyzn pracujących w gimnazjach i szkołach średnich . Na zadawane pytania odpowiadali nauczyciele przedmiotów: humanistycznych, ścisłych i innych. Grupa była zróżnicowana pod względem wieku oraz stażu pracy. Do badań została wykorzystana ankieta zawierająca 33 pytania , która została umieszczona jako załącznik tej pracy. Wyniki badań eksponowano za pomocą wykresów, tabel oraz opisów. Na podstawie opracowanych badań można było stwierdzić, że zawód nauczyciela znajduje się w grupie zawodów narażonych na działanie stresu i wypalenia zawodowego. Hipotezy sformułowane na potrzeby tej pracy potwierdziły się. pl
dc.description.abstract Elaboration concerns influent stressors factors on teachers work burnout. It is divided into two parts. In first one it will be presented theoretical issues related with human functioning in professional situations, stressors and psychologic aspects for teachers work. It also consider disscusion phenomenon of stress and work burnout, consequences, and ways to fight with it during the process of making decisions. It also presents considerations in context of influence of stressors issues onto work burnout. Second part – empirical considers the research results conducted on teachers working group, and it’s analysis. Researches include 106 teachers, 91 women and 15 man working in gymnasiums and high schools. The answered research group teaches humanities, (close) and others subjects. Research group was varied in terms of age and work seniority. To explore the results it was used the questionnaire considerd 33 questions, that is an annex to this elaboration. Results are exposed by tables, graphs and descriptions. Based on developed researches it can be said, that teacher proffesion is in the group of proffesions that are exposed of stress and work burnout. Hypothesis formulated for this elaboration are definiatly confirmed. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject stres pl
dc.subject praca nauczyciela pl
dc.subject role zawodowe pl
dc.subject wypalenie zawodowe pl
dc.subject ankieta pl
dc.subject stress pl
dc.subject teacher proffesion pl
dc.subject proffesion role pl
dc.subject work burnout pl
dc.subject questionnaire pl
dc.title Czynniki stresogenne wpływającena wypalenie zawodowe wśród nauczycieli pl
dc.title.alternative Factors effecting professional burning out among teachers stresogenne pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-01-24T12:00:01Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info