Abstract:
Wprowadzenie nowego produktu „biżuteria ślubna z brylantami” firmy Łazur sp. j. na polski rynek jubilerski jako temat pracy pozwala na przedstawienie działań podejmowanych przez średniej wielkości przedsiębiorstwo w celu uatrakcyjnienia swojej oferty rynkowej i dołączenia grona producentów ekskluzywnych produktów oraz skonfrontowania istoty tych działań z teorią marketingu. Celem pracy jest systematyka pojęć związanych z produktem, nowym produktem i jego wprowadzaniem na rynek w funkcjonowaniu współczesnego przedsiębiorstwa w oparciu o praktykę firmy Łazur na polskim rynku jubilerskim. Ponadto dodatkowym celem pracy jest przedstawienie realiów rozwijającego się rynku jubilerskiego w Polsce, gdzie istota oferowanych na nim produktów decyduje o unikalnym charakterze i specyfice tego rynku. W pracy zawarto opis istoty produktu, jego funkcji, struktury i możliwych podziałów ze względu na takie kryteria jak odbiorca produktu, trwałość i materialność produktu, skala potrzeb odbiorców, sposoby konstruowania strategii danych produktów. Przedstawiono analizy dotyczące produktów i możliwości ich wykorzystania przez przedsiębiorstwa, a także istotę nowego produktu oraz proces jego powstawania, rozwoju i wprowadzania na rynek. Zawarto wybrane charakterystyki opisujące rynek jubilerski w Polsce. Przedstawiono analizę takich elementów, jak podaż i popyt, wielkość i struktura rynku, czynniki kształtujące jego rozwój, możliwość zdobycia przewagi konkurencyjnej w sektorze jubilerskim oraz poszczególne elementy marketingu-mix stosowanego przez przedsiębiorstwa działające na tym rynku. Przedstawiono firmę Łazur sp. j. jako jednego z graczy funkcjonujących na polskim rynku jubilerskim. Zawarto prezentację asortymentu oferowanego przez firmę, scharakteryzowano jej odbiorców oraz działania marketingowe stosowane przez firmę dotyczące oferowanych produktów. Na koniec prezentowane są analizy dotyczące portfela produktów firmy oraz pozycji firmy i jej produktów względem działających na polskim rynku konkurentów. Omówiono przypadek wprowadzenia konkretnego produktu na rynek jubilerski prezentując istotę i cechy charakterystyczne tego produktu. Przedstawiono przebieg poszczególnych etapów tego procesu i zastosowaną kompozycję marketingu – mix oraz rezultaty, jakie uzyskała firma w wyniku wprowadzenia tego produktu.