Abstract:
Celem niniejszej pracy badawczej jest zaprezentowanie problematyki zarządzania strategicznego w organizacji i ocena pozycji strategicznej General Motors w Polsce. W pracy scharakteryzowano koncepcje zarządzania strategicznego, poziomy strategii przedsiębiorstwa, a także omówiono proces tworzenia strategii organizacji i możliwe strategie rozwoju przedsiębiorstwa. Przedstawiono cele i metody analizy strategicznej oraz zaprezentowano
rolę zarządzania strategicznego w osiąganiu przewagi konkurencyjnej na rynku. Dokonano
analizy strategicznej firmy General Motors na polskim rynku, która obejmuje m.in. analizę
mikro oraz makrootoczenia wspomnianej firmy. W pracy analizie poddano także strategię
rozwoju prezentowanej firmy na polskim rynku. Praca powstała na podstawie przeprowadzonych badań wtórnych oraz pierwotnych. Dokonano analizy danych statystycznych, artykułów prasowych, danych i raportów z Internetu. Zbadano także obecne działania firmy General Motors w branży, a także działania konkurencyjnych firm. W pracy badawczej dokonano badań literaturowych związanych bezpośrednio z problematyką zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, dzięki którym możliwe jest udowodnienie znaczenia wspomnianego zagadnienia w procesie kierowania firmą.