dc.description.abstract |
System okresowych ocen pracowniczych wzbudza coraz większe zainteresowanie firm rozważających jego wprowadzenie. Proces dochodzenia do rozpoczęcia prac nad systemem jest zazwyczaj długotrwały i wymaga wielu analiz, przemyśleń i dyskusji. Samo przygotowanie poszczególnych elementów systemu jest także trudną, wymagająca pracą, ale – jak wskazują praktyczne doświadczenia – wartą podjęcia. System ocen pracowniczych jest świetnym narzędziem wspomagającym zarządzanie i kierowanie ich rozwojem pod warunkiem jednak, że będzie to system dobrze funkcjonujący. Budując system ocen należy się zastanowić jak oceniać pracowników, aby całe przedsięwzięcie nie stało się źródłem konfliktów miedzy przełożonymi a podwładnymi, czy też przyczyną różnych irracjonalnych zachowań.
Trudno wyobrazić sobie w dzisiejszych czasach przedsiębiorstwo bez wdrożonego systemu ocen okresowych, bo przecież na podstawie wyników takiej oceny podejmowane są decyzje dotyczące kształtowania systemów wynagrodzeń, polityki szkoleniowej, czy tworzenia ścieżek kariery. Można tutaj zadać pytanie: czy jeżeli nie ma takiego systemu to wszystkim pracownikom płacimy tyle samo i wysyłamy ich na identyczne szkolenia...? Celem tej pracy jest przedstawienie na przykładzie firmy praktycznego rozwiązania oraz roli systemu ocen pracowniczych w zarządzaniu zasobami ludzkimi. |
pl |