Abstract:
Marketing jest narzędziem, którego obecność w przedsiębiorstwie jest konieczna ze względu na rosnącą konkurencję i poziom złożoności rynków na całym świecie. Internacjonalizacja działalności wzmaga dodatkowo wymagania klientów co do jakości oferowanych im produktów, a ich oczekiwania zmierzają w kierunku osiągnięcia pełnej satysfakcji z zakupu danego produktu.
Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej bez działań marketingowych byłoby zatem niemożliwe, zwłaszcza że strategia ogólna przedsiębiorstw często zakłada maksymalizację zysku ze sprzedaży.
Szczególnie przedsiębiorstwa produkcyjne stoją przed trudnym zadaniem sprostania wymogom klientów w kwestii jakości i sposobu oferowania produktu, a także wobec znacznej konkurencji ze strony zagranicznych firm.
Polskie browary to przykład rynku wysoce konkurencyjnego, na którym skonsolidowane grupy producentów walczą o pozycję lidera posługując się nie tylko jakością, ale i działaniami marketingowymi.
Kompania Piwowarska S.A. jest jednym z największych uczestników tego rynku i kluczowym graczem w sektorze dystrybucji swoich produktów w całym kraju. Przedmiotem niniejszej pracy są działania marketingowe tego przedsiębiorstwa na rynku w warunkach wysokiej konkurencji. Natomiast celem pracy jest usystematyzowanie elementów działań marketingowych mających największy wpływ na wielkość sprzedaży i pozycję rynkową producenta.
Przedmiotem analizy w niniejszej pracy jest przede wszystkim ogólnie sektor producentów piwa w Polsce, a także skuteczność i efektywność wykorzystania przez browary polskie narzędzi marketingu-mix w działalności rynkowej. Mając na uwadze dążenie każdej z firm do podnoszenia swojej pozycji na konkurencyjnym rynku, konieczne staje się wykorzystanie elementów marketingu-mix w bezpośredniej działalności. Stąd też celem pracy staje się analiza i ocena narzędzi marketingu i ich efektywnego wykorzystania w rozwoju przedsiębiorstw i zdobywaniu przez nie rynku na przykładzie Kompanii Piwowarskiej S.A.