dc.description.abstract |
W latach 70. XX wieku w Kanadzie i USA pojawiła się prawdziwa eksplozja zainteresowania etyką biznesu i od tego czasu jej popularność ciągle rośnie. Mimo, iż wielu krytyków postrzegało ją tylko jako sezonową modę, która szybko przeminie, dziedzina ta nieustannie się rozwija. W USA aż 90% szkół wyższych w swoich programach posiada kursy dotyczące tego zagadnienia. Coraz popularniejsze stają się wykłady z zakresu etyki, które odbywają się niemalże we wszystkich krajach rozwiniętych. Dzięki zainteresowaniu menedżerów tą problematyką jesteśmy świadkami powstawania wielu narodowych sieci, których celem jest popularyzowanie zagadnienia etyczności w biznesie. Z całą pewnością możemy stwierdzić, że gdyby nie było tak wielkiego zapotrzebowania, zjawisko to nie rozwijałoby się tak efektywnie i nie dochodziło by każdego roku do tak wielu międzynarodowych konferencji na ten temat. Etyka biznesu jest oparta na idei odpowiedzialności, która zrodziła się na odpowiedz coraz większych problemów i konfliktów pojawiających się w rozwijającej gospodarce. Celem niniejszej pracy jest analiza wybranych aspektów zarządzania etycznego w działalności gospodarczej, z uwzględnieniem modeli społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Hipoteza badawcza zakłada, iż społeczna odpowiedzialność w biznesie jest nowym skutecznym instrumentem uzyskiwania przewagi konkurencyjnej w warunkach globalizującej się gospodarki. |
pl |