Abstract:
O wyborze tematu zadecydowały zainteresowania dotyczące metod efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem w szczególności metod zarządzania strategicznego firmą. Nowoczesnym i efektywnym narzędziem w tym względzie wydaje się być - controlling strategiczny. Celem pracy jest prezentacja teoretycznych problemów controllingu strategicznego oraz praktyczna realizacja jego metod badawczych w życiu gospodarczym. Przedstawiono historyczne aspekty controllingu, opisując proces jego formułowania się. Wyjaśniono przyczyny powstania i istotę controllingu, zaprezentowano jego klasyfikację oraz przedstawiono cele i funkcje controllingu strategicznego. Opisano aspekty badawcze planowania strategicznego oraz przedstawiono metody controllingu strategicznego utożsamiane z metodami planowania strategicznego i kontroli strategicznej. Zaprezentowano najważniejsze metody badawcze controllingu strategicznego wspomagające osiąganie głównych celów strategicznych firmy. Wybrane metody wspomagające to: Strategiczna Karta Wyników (Balanced Scorecard), analiza SWOT oraz macierz BCG. Celem części praktycznej pracy jest pokazanie realizacji celów strategicznych za pomocą Strategicznej Karty Wyników poprzez controlling strategiczny. Przedstawiono opis wybranej spółki akcyjnej ČSOB Leasing, jej rynek działalności, oraz grupę docelową segmentów. Zaprezentowano cele strategiczne badanej firmy oraz analizę przy zastosowaniu Strategicznej Karty Wyników, zaprojektowaną na rok 2010 oraz przedstawiono wyniki badań.