dc.description.abstract |
Zarządzanie systemem szkolnictwa gminnego jest niezwykle istotnym zagadnieniem. Jest to też bardzo złożony proces, ponieważ wiąże się z przyszłością młodego pokolenia. To w jaki sposób zostanie ono wykształcone, ma wpływ na przyszłość społeczeństwa i jednostek. Zarządzanie systemem szkolnictwa powinno być efektywne i szczegółowo przemyślane, ponieważ edukacja jest ważną inwestycją społeczną, gospodarczą i polityczną. Wykształcenie i kompetencje ludzi stają się najważniejszymi wartościami współczesnej cywilizacji informacyjnej oraz społeczeństw opartych na wiedzy. Organy prowadzące szkoły, a więc gminy i powiaty, poprzez sieć swoich placówek prowadzą własną politykę oświatową. To na nich spada obowiązek zarządzania systemem szkolnictwa gminnego. Widać jak oświata jest mocno związana z człowiekiem – samorządowcem, który w mniejszym lub większym stopniu doświadcza poczucia, że placówka, za którą jest odpowiedzialny, to szkoła jego dzieci lub jego sąsiadów i powinien zarządzać nią jak własną dziedziną. Celem niniejszej pracy, jest przedstawienie wybranych aspektów zarządzania systemem szkolnictwa gminnego na przykładzie Gminy Podegrodzie. Pokazanie w jaki sposób Gmina zarządza szkołami jej podlegającymi i jakie mogłaby wprowadzić zmiany w organizacji i w systemie prowadzenia szkół. |
pl |