Abstract:
Celem niniejszej pracy jest analiza opinii agentów ubezpieczeniowych w sprawie oceny ważności czynników mających istotny wpływ na efektywność pracy agenta. Czynniki te reprezentują trzy podstawowe obszary charakteryzujące agenta: wiedzę fachowa, osobowość agenta i pożądane umiejętności. Badania ankietowego dokonano w Inspektoracie PZU S.A. w Nowym Sączu. W pracy zamieszczono rozważania na temat najważniejszych zagadnień dotyczących ubezpieczeń - definicji i omówienia podstawowych pojęć oraz jego rodzajów oraz podjęto zagadnienia dotyczące wpływu otoczenia rynkowego na działalność firmy ubezpieczeniowej. Opisano istotę pośrednictwa ubezpieczeniowego i zasady działalności agenta ubezpieczeniowego. Działalność ta wytwarza specyficzne formy i kanały dystrybucji produktów ubezpieczeniowych. Można zaliczyć do nich zarówno formy sprzedaży pośredniej, jak i bezpośredniej. Przedstawiono historię ubezpieczeń, a także scharakteryzowano Grupę PZU S.A., powiązania kapitałowe oraz cel działalności firmy. Krótka charakterystyka rynku konkurencji, a także profil produktów oferowanych przez lidera na polskim rynku uzupełniają cały opis. Dokonano analizy opinii badanych agentów ubezpieczeniowych PZU S.A., jak również efektywności na podstawie wyników pracy w 2005 r. Celem badania było dostarczenie informacji na temat istotności czynników, które mają wpływ na efektywność pracy agenta ubezpieczeniowego na podstawie ankiety.