dc.description.abstract |
Celem autorki pracy jest ukazanie, jak przedsiębiorstwa tworzą i wykorzystują różne strategie, w tym strategie rozwoju do walki konkurencyjnej oraz wskazanie znaczenia strategii rozwoju dla poprawy konkurencyjności i uzyskania przewagi nad otoczeniem. W pracy przedstawiono analizę problemu na podstawie dostępnej literatury oraz zaprezentowano strategie firm - strategie rozwoju, marki oraz strategiczne aspekty innowacji. Przedstawiono metodę wspomagania wyboru strategii SWOT oraz wyniki badań przeprowadzonych przez Cap Gemini Ernst&Young wśród przedsiębiorców w celu określenia stanu świadomości kadr kierowniczych co do znaczenia strategii dla firmy i częstości ich stosowania. Nakreślono problematykę konkurencji, przewagi konkurencyjnej, strategie konkurencji oraz aspekty umiędzynaradawiania się działalności gospodarczej firm i globalizowania rynku. Przedstawiono liderów globalizacji w ostatnich latach oraz kraje najlepiej postrzegane pod względem międzynarodowej konkurencyjności w oparciu o rankingi znanych instytucji: WEF [World Economic Forum], IMD [International Managment Development]. Zaprezentowano największe korporacje transnarodowe na świecie i kwestię wpływu wielokulturowości przedsiębiorstw na przewagę konkurencyjną w dobie globalizacji oraz omówiono znaczenie integracji gospodarczej na świecie. Przedstawiono konkretne przykłady strategii przedsiębiorstw światowych takich jak: Simens, Nike, Procter&Gamble; a także polskich, jak: Kogeneracja, Grupa Lotos, PZU, Nowy Styl. Odniesiono się także do specyficznych strategii, w których łączą się zysk i altruizm, aspekty ekonomiczne i cele „wyższego rzędu”, czyli tzw. strategie dobroci. |
pl |