Abstract:
Niniejsza praca prezentuje rozważania i refleksje, oparte o różnorodną literaturę, dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi. Celem pracy jest zwrócenie uwagi na istotne znaczenie prawidłowego gospodarowania zasobami ludzkimi przez kształtowanie zatrudnienia, szkolenia i motywację do pracy. Praca zawiera również część badawczą w postaci badań empirycznych. Do przeprowadzenia badań, wykorzystano stworzoną na potrzeby tej pracy ankietę, która została przeprowadzona wśród pracowników dwóch firm zajmujących się finansami. Jej celem jest ustalenie, czy dobrze przeprowadzony proces zarządzania zasobami ludzkimi wpływa na poprawę, jakości i efektywności pracy. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy opisuje proces doboru pracowników. W tym procesie wykorzystywanych jest wiele metod rekrutacji i doboru, każda z nich obciążona jest ryzykiem popełnienia błędów oraz poniesienia związanych z tym kosztów. W rozdziale drugim starano się przedstawić wszystkie etapy związane z właściwym przeprowadzeniem szkolenia, od identyfikacji potrzeby szkolenia i osób za to odpowiedzialnych, poprzez różnego rodzaju metody wykorzystywane, jako formy szkoleniowe zarówno w miejscu pracy, jaki i poza nim. W rozdziale trzecim starano się przybliżyć i rozjaśnić zjawisko motywowania pracowników. Na początku przedstawiono pojęcie i istotę motywacji do pracy oraz koncepcję sytemu motywacyjnego. W dalszej części tego rozdziału zostały szeroko opisane teorie motywacji, a następnie omówiono motywacyjne znaczenie nagród i kar. W czwartym rozdziale zaprezentowano metodologię badań empirycznych, a także krótko przedstawiono historię i charakterystykę dwóch firm zajmujących się rynkiem kapitałowym. Ostatni, piąty rozdział prezentuje wyniki badań empirycznych. Spróbowano zweryfikować hipotezy szczegółowe tej pracy - finansowe elementy wynagrodzenia są istotnym motywem działań dla większości ludzi, - odpowiednie warunki pracy, przyjazna atmosfera wywierają pozytywny wpływ na większą motywację do pracy zatrudnionych.