Abstract:
Przedmiotem niniejszej pracy jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie jak polityka kulturalna samorządu starosądeckiego jest realizowana na szczeblu lokalnym i czy ma ona wpływ na rozwój i promocję gminy? Również starano się dać odpowiedź na pytanie jak burmistrz Starego Sącza pogodził interes lokalnej społeczności z interesem narodowym, jakim jest troska o zabytki z jednoczesnym zachowaniem odrębności kulturowej. Praca podzielona została na trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale zawarto ogólne wiadomości na temat kultury i polityki kulturalnej. Podjęto próbę zdefiniowania pojęcia kultura i jej szerokiego znaczenia. Drugi rozdział pracy zawiera kwestie teoretyczne poświęcone samorządowi terytorialnemu z wyjaśnieniem kluczowych pojęć. Ogólną charakterystykę miasta i gminy Stary Sącz z uwzględnieniem znaczenia klasztoru sióstr Klarysek i kultu św. Kingi jako swoistego znaku szczególnego miasta. Rozdział trzeci poświęcony został omówieniu działalności instytucji i organizacji kultury (ośrodki kultury, muzea, biblioteki). Analizie poddano udział mieszkańców gminy w organizacjach pozarządowych non profit jako wyznacznika społecznej aktywności. Zakończenie tego rozdziału to opisana przekrojowo działalność samorządu starosądeckiego na przestrzeni ostatni lat z osobą burmistrza Mariana Cyconia jako lidera. Analiza społeczno - kulturowa wykazała, że gmina Stary Sącz posiada wysoki
potencjał demograficzny jak również korzystną strukturę wiekową ludności. Barierę
rozwojową gminy stanowi natomiast niskie wykształcenie mieszkańców. Analizując najważniejsze instytucje kultury uznano, że na ogół skala działania
instytucji związanych z kulturą zależy od rangi i wielkości miejscowości, w której działają. Aktywność kulturalna mieszkańców kształtuje się na wysokim poziomie. Instytucje
i organizacje kultury prężnie oddziałują na rzecz lokalnej społeczności poprzez
profesjonalną koordynację i organizację działalności kulturalnej.