Niniejsza praca została poświęcona charakterystyce koncepcji analizy i opisowi metod w ramach analizy strategicznej przedsiębiorstwa oraz praktycznemu wykorzystaniu wybranych metod do zdiagnozowania firmy będącej przedmiotem badań. Badania przeprowadzone zostały w firmie NOX-POL Sp. z o.o. działającej w branży TSL, mającej siedzibę w Nowym Sączu. Do zdiagnozowania omawianego przedsiębiorstwa wykorzystana została analiza dokumentów oraz sprawozdań finansowych. Pomocne również były wywiady przeprowadzone z kierownictwem, pracownikami oraz kontrahentami firmy, dzięki którym możliwe było sporządzanie analizy SWOT i SPACE w celu przedstawienia pozycji strategicznej firmy NOX-POL. W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, iż przedsiębiorstwo NOX-POL ma dosyć silną pozycję finansową oraz działa w stałym stabilnym otoczeniu. Wywnioskowano, że firma powinna przyjąć strategię agresywną, a więc położyć nacisk na wzmocnienie działu marketingu (rozwój firmy na nowe kierunki, poszukiwanie nowych kontrahentów oraz przewoźników), a także zwiększenie obrotów.
The following thesis has been devoted to the characteristics of the concept analysis and description of methods in the analysis of strategic business and practical use of selected methods to diagnose a company that is being studied. The study was conducted at NOX-POL Sp. z o.o. It’s a company operating in the Transport, Forwarding and Logistics segment based in Nowy Sącz. To analyze the company, inside documents and financial statements were closely examined. Interviews with management, employees and business partners were also very helpful. Because of this, it was possible to show the strategic position of NOX-POL and to outline the SWOT and SPACE analysis. As a result of this study, it was concluded that company NOX-POL has quite a strong financial position and operates in a stable environment. I concluded that the company should adopt more aggressive business strategy, put more emphasis on strengthening the marketing department (pointing the company into new directions, finding new customers and carriers), as well as the increase in turnover (bigger profits).