Poprawność polityczna w polskich mediach na przykładzie wyborów prezydenckich w 2010 roku

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Poręba, Marcin
dc.contributor.author Węglowska, Iwona
dc.date.accessioned 2014-02-20T10:35:46Z
dc.date.available 2014-02-20T10:35:46Z
dc.date.issued 2011-09-22 09:26:07
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/6073
dc.description.abstract W pracy podjęto próbę udowodnienia na przykładzie wyborów prezydenckich w 2010 roku, że pomimo zmian ustrojowych, nadal w Polsce mamy do czynienia z cenzurą funkcjonującą w mediach i na rynku wydawniczym. Aby zweryfikować postawioną hipotezę dokonano analizy opartej na metodzie porównawczej artykułów prasowych i programów informacyjnych w czasie trwania kampanii prezydenckiej w 2010 roku. Przyspieszone wybory odbywały się niespełna trzy miesiące po tych tragicznych wydarzeniach i wywarło to ogromny wpływ na sposób prowadzenia tej kampanii. W pierwszym rozdziale pracy został opisany system polityczny, jaki ukształtował się w Polsce po 1945 roku, w jaki sposób funkcjonowała cenzura w polskich mediach w okresie PRL oraz w jaki sposób media stały się instrumentem jej działania. Drugi rozdział poświęcony został zjawisku poprawności politycznej. Zjawisko to pojawiło się w Stanach Zjednoczonych. Przedstawiono jak wygląda obecnie sytuacja w polskich mediach: prasie i telewizji. Trzeci rozdział to badania. Do analizy wybrane zostały po trzy dzienniki i tygodniki, które utrzymują najwyższe pozycje na polskim rynku prasowym i są to najbardziej opiniotwórcze media. Postępowanie badawcze przebiegało w kilku etapach. Analizy zebranych materiałów na temat kampanii prezydenckiej i kandydatów na urząd prezydenta dokonano według następujących kategorii: wizerunek, wizja państwa i społeczeństwa, analiza etosu obywatelskiego i patriotycznego, sondaże, sytuacje nadzwyczajne takie jak katastrofa smoleńska i powódź. Natomiast przystępując do analizy programów telewizyjnych spośród stacji telewizyjnych wybrano najpopularniejsze stacje ogólnotematyczne. Analizie poddano debaty przedwyborcze przygotowane przez telewizję publiczną, w których udział wzięli kandydaci na urząd prezydenta. Podsumowując należy stwierdzić, że po roku 1989 zmieniała się tylko postać cenzury, lecz nadal pozostał jej zasadniczy cel i kierunek. Z przeprowadzonej analizy materiałów prasowych i telewizyjnych wynika, iż programy, w których relacjonowana była kampania często nie były obiektywne i neutralne. W systemie medialnym nie ma formalnej cenzury, lecz mechanizm selekcji i interpretacji informacji działa bardzo rygorystycznie. Dzisiejsze media mają nieograniczoną możliwość manipulowania wszelkimi wiadomościami. Polityczna poprawność stała się dosyć wygodnym narzędziem w rękach polityków. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject system polityczny pl
dc.subject Polska pl
dc.subject cenzura pl
dc.subject media pl
dc.subject transformacja pl
dc.subject wybory prezydenckie pl
dc.subject kampania wyborcza pl
dc.title Poprawność polityczna w polskich mediach na przykładzie wyborów prezydenckich w 2010 roku pl
dc.title.alternative Political corectness in the polish media. Research based on the presidential election in 2010 pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-02-20T10:07:34Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info