dc.description.abstract |
Współczesne organizacje funkcjonują w warunkach zmieniającego się otoczenia, które charakteryzuje się m.in.: silna konkurencją, rosnącymi wymaganiami ze strony konsumentów wobec wysokiej jakości i równocześnie korzystnej ceny oferowanych produktów i usług, zmian w systemie wartości i poziomie wykształcenia ludności. Reakcją organizacji na to są modyfikacje w zachowaniu się samej organizacji jak i organizacji w otoczeniu, których wyrazem jest reorientacja w sprawowaniu poszczególnych funkcji, w tym funkcji personalnej. To właśnie zaangażowany i produktywny personel jest jednym z najważniejszych warunków skutecznego działania – personel, który łatwo adoptuje się do zmian, jest wysoko wykwalifikowany, posiada silną motywację, potrafi pracować zespołowo i wyraża gotowość uczenia się.
W sferach biznesu upowszechnia się przekonanie, że na obecnym rynku utrzymują się tylko te organizacje, które potrafią w sposób aktywny zarządzać procesem przemian, co jak wiadomo zależy od możliwości intelektualnych i fachowości zatrudnionych pracowników. Pracodawca nie może oczekiwać na to, iż osoby z potrzebnymi umiejętnościami pojawią się nagle na rynku lub zatrudniony zdobędzie je z własnej inicjatywy. Firma powinna również ponieść część odpowiedzialności za rozwijanie kompetencji pracowników, a nie tylko liczyć na to, iż pracownik sam zadba o swoje kwalifikacje. Zmotywowani i poddawani permanentnemu procesowi szkoleń pracownicy stanowią w dzisiejszych czasach najważniejszy czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku. Przy porównywalnej ofercie, produkcie czy też usłudze to właśnie dobrze przygotowani pracownicy są w stanie skłonić partnerów biznesowych do współpracy, budować długofalowe relacje oraz tworzyć dobrą atmosferę pracy. Obecnie sukces odnoszą ci, którzy jako pierwsi przebiją się z nowymi produktami i potrafią je dobrze sprzedać – a to wymaga udziału wysoko kwalifikowanych i kreatywnych ludzi.
Celem niniejszej pracy jest ukazanie szkolenia jako elementu realizacji funkcji personalnej w przedsiębiorstwie. |
pl |