Abstract:
Problem wyceny pojawił się wraz z procesami prywatyzacji, komunalizacji, restrukturyzacji czy komercjalizacji przedsiębiorstw. Aby odpowiednio przygotować, a
następnie umiejętnie wdrożyć te procesy należało wcześniej przeprowadzić wycenę, na
podstawie której otrzymywano konkretne informacje dotyczące przekształcanego przedsiębiorstwa. Wycena polega na oszacowaniu wartości oraz określeniu ceny podmiotu gospodarczego w różnych sytuacjach ( kupno przedsiębiorstwa, sprzedaż, reprywatyzacja, prywatyzacja itd.). Obecnie wartościowanie przedsiębiorstwa jest niezmiernie ważnym działaniem wykorzystywanym w praktyce gospodarczej. Zarówno procedury jak i metody wyceny dostosowywane są do specyfiki gospodarki danego kraju. W przypadku polskich przedsiębiorstw, wycena dotyczy przede wszystkim składników majątku, których charakter oraz struktura powstała jako rezultat podejmowanych w dłuższym czasie decyzji. Stosowane oraz znane w praktyce metody wartościowania obejmują swoim zakresem różne obszary działalności przedsiębiorstwa. Wycena może być przeprowadzona na podstawie majątku przedsiębiorstwa, zdolności do przynoszenia dochodów albo przy uwzględnieniu obu tych aspektów równocześnie. Dlatego warto poznać przynajmniej kilka metod wyceny aby prawidłowo dostosować te, które w danym momencie najlepiej odzwierciedlają stan przedsiębiorstwa. Praca poświęcona jest wartości przedsiębiorstwa i metodom jego wyceny. Głównym celem pracy jest uzasadnienie, że dobór odpowiednich metod do wyceny przedsiębiorstwa powinien być podporządkowany przesłance wyceny, okolicznościom, w jakich jest ona dokonywana oraz specyfice działania przedsiębiorstwa.