dc.contributor.advisor |
Wołowiec, Tomasz |
|
dc.contributor.author |
Groń, Iwona |
|
dc.date.accessioned |
2014-02-25T11:54:58Z |
|
dc.date.available |
2014-02-25T11:54:58Z |
|
dc.date.issued |
2011-08-09 17:37:36 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11199/6330 |
|
dc.description.abstract |
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku edukacja oraz szkolnictwo znalazło się w nowej sytuacji, dzięki możliwości pozyskiwania środków unijnych, koncentrujących się m.in. na rozwoju szkolnictwa i nauki. Stanowi to nowe wyzwanie dla jednostek oświatowych, które mogą takie fundusze pozyskiwać, dzięki czemu lepiej i sprawniej funkcjonować w przyszłości. Celem prezentowanej pracy jest ukazanie oraz zobrazowanie rozwoju edukacji w powiecie nowosądeckim w latach 2002-2008 oraz wpływ Funduszy Unijnych na ten rozwój. Badaniem objęte zostały powiaty ziemskie województwa małopolskiego. Dla kompleksowej oceny rozwoju edukacji w powiatach województwa małopolskiego zastosowano Metodę Hellwiga oraz obliczono wskaźnik syntetyczny J. Perkala. Do badania wybranych zostało pięć zmiennych charakteryzujących edukację: współczynnik skolaryzacji brutto szkół gimnazjalnych, stopa bezrobocia, komputeryzacja [uczniowie przypadający na 1 komputer w gimnazjum], wydatki na oświatę na 1 mieszkańca oraz liczba podmiotów gospodarczych związanych z edukacją przypadających na 1000 mieszkańców. Na zmienne te w pośredni sposób maja wpływ fundusze unijne. W niniejszej pracy badanie wykazało, że powiat nowosądecki zajmuje końcowe miejsca na tle całego województwa małopolskiego, jednak realizacja projektów edukacyjnych pozytywnie wpływa na jego dalszy rozwój. |
pl |
dc.description.abstract |
After the Polish accession to the European Union on 1 May 2004, education were in the new situation, thanks to the possibility of obtaining EU funds, focusing, inter alia, on the development of education and science. This accounts for a new challenge for educational institutions that can acquire such funds, so that they better and function more efficiently in the future. The aim of this work is to present and illustrate the development of education in Nowy Sącz County in 2002-2008 and the impact of EU Funds for this development. The study covered the rural districts of Lesser Poland. For a comprehensive assessment of the development of education in the counties of Lesser Poland, the Hellwig’s Method was used and calculated synthetic indicator of J. Perkal. The study has been selected five variables that characterize education: gross enrolment ratio of high school, the unemployment rate, computerisation [pupils per one computer in high school], expenses on education per one inhabitant and the number of businesses related to education per 1000 inhabitants. On these variables in the indirect way have an influence EU funds. In this work, the study showed that the Nowy Sącz County takes final place against the background of the Lesser Poland, though implementation of educational projects has a positive influence on its further development. |
pl |
dc.language.iso |
pl |
pl |
dc.rights |
licencja niewyłączna |
|
dc.subject |
rozwój edukacji |
pl |
dc.subject |
wskaźnik syntetyczny Perkala |
pl |
dc.subject |
metoda Hellwiga |
pl |
dc.subject |
fundusze unijne |
pl |
dc.subject |
powiat nowosądecki |
pl |
dc.subject |
development of education |
pl |
dc.subject |
synthetic indicator of Perkal |
pl |
dc.subject |
Hellwig’s method |
pl |
dc.subject |
EU funds |
pl |
dc.subject |
Nowy Sącz County |
pl |
dc.title |
Organizacja i rozwój systemu oświaty na przykładzie powiatu nowosądeckiego w latach 2002-2008 |
pl |
dc.title.alternative |
Organization and development of the education system as an example the district of Nowy Sącz in 2002-2008 |
pl |
dc.type |
masterThesis |
pl |
dc.date.updated |
2014-02-25T09:55:48Z |
|