Celem podjętego programu badawczego była odpowiedź na pytanie: Czy i jakie różnice występują w zakresie kompetencji społecznych pomiędzy młodzieżą agresywną i nieagresywną? W związku z tym sformułowano następujące hipotezy: Hog: Młodzież agresywna różni się w zakresie kompetencji społecznych od młodzieży nieagresywnej; H1: Młodzież agresywna wykazuje niższy poziom empatii w porównaniu z młodzieżą nieagresywną; H2: Młodzież agresywna charakteryzuje się mniejszymi umiejętnościami w nawiązywaniu kontaktów z innymi; H3: Młodzież agresywna cechuje się mniejszymi umiejętnościami w podtrzymywaniu satysfakcjonujących kontaktów interpersonalnych; H4: Młodzież agresywna cechuje się mniejszą świadomością społeczną. W celu weryfikacji hipotez przeprowadzone zostały badania przy użyciu następujących narzędzi psychologicznych: Kwestionariusz Psychologiczny- A autorstwa A.H. Bussa i M. Perry’ego, Kwestionariusza Psychologicznego KP (EmO) autorstwa Z. Uchnasta, Skala TSIS autorstwa D. H. Silvera, M. Martinussen, T. I. Dahl, Kwestionariusza KKS- A wersja N (D) autorstwa Anny Matczak. Badania przeprowadzone zostały na grupie 213 osób. Hipoteza pierwsza częściowo się potwierdziła, co oznacza, że osoby o wysokim poziomie agresji cechują się wyższym wskaźnikiem empatii w porównaniu do osób o niskim poziomie agresji. Hipoteza druga i trzecia nie zostały potwierdzone. Relacje interpersonalne oraz ich jakość u młodzieży agresywnej są na podobnym poziomie jak u młodzieży nieagresywnej. Natomiast hipoteza czwarta została potwierdzona w całości. Młodzież agresywna w znacznie mniejszym stopniu jest świadoma motywów działań innych osób.
The aim of this research was to find an answer to a question: If and what kind of differences are in social competences between aggressive and non-aggressive youth? For better understanding this problem four hypotheses were formed: Hog: Aggressive youth differ in social competences from non-aggressive; H1: Aggressive youth show lower level of empathy than non-aggressive; H2: Aggressive youth characterize lesser skills to establish relations; H3: Aggressive youth have lesser skills in upholding satisfying relations; H4: Aggressive youth have lesser social awareness. To verify these hypothesis the researches were performed by using psychological methods: The Aggression Questionnaire (BPAQ) by A.H. Buss and M. Perry, Psychological Questionnaire KP (EmO) by Z. Uchnast, The Tromso Social Intelligence Scale by D. H. Silver, M. Martinussen, T. I. Dahl, KKS Questionnaire by Anna Matczak. The researches survey 213 people. First hypothesis confirmed in part. It means that aggressive youth turned to by more empathic than non-aggressive. Second and third hypotheses didn’t verify. Interpersonal relations and theirs quality of aggressive youth are on the same level as non-aggressive. The last hypothesis confirmed. Aggressive youth is less aware of motivation of people acts.