dc.contributor.advisor |
Bulzak, Andrzej |
|
dc.contributor.author |
Łozińska - Rzytki Anna |
|
dc.date.accessioned |
2014-03-01T09:20:43Z |
|
dc.date.available |
2014-03-01T09:20:43Z |
|
dc.date.issued |
2006 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11199/6560 |
|
dc.description.abstract |
Zjawisko wypalenia zawodowego ujawniono w latach siedemdziesiątych, choć istniało ono prawdopodobnie znacznie wcześniej. Przemiany cywilizacyjne i wzrastające wymagania stawiane zawodom służb społecznych spowodowały, że koszty psychologiczne jakie ponoszą w swojej pracy nauczyciele, lekarze, pracownicy społeczni i inni są poważniejsze. Reprezentanci powyższych zawodów doświadczają coraz więcej stresu, z którym trudno sobie poradzić, wyczerpują się, są chronicznie zmęczeni, coraz mniej zadowoleni z pracy. Próbując sobie radzić z tymi obciążeniami coraz bardziej dystansują się od osób, którym pomagają, które uczą, z czasem tracą zaangażowanie w zawodzie, zmieniają go lub przechodzą na przedwczesną emeryturę.
Zawód nauczyciela należy do tych zawodów, w których bliski kontakt interpersonalny, procesy zaangażowania i wymiany emocjonalnej odgrywają istotną rolę. Od nauczyciela oczekuje się nie tylko przekazywania wiedzy, ale także stwarzania warunków do optymalizacji rozwoju uczniów. Osobowość nauczyciela, jego umiejętności interpersonalne i wrażliwość na potrzeby uczniów stanowią swoiste narzędzie pracy oraz wpływają na sukcesy zawodowe. Zaangażowanie w pracy i codzienna troska o dobro uczniów same w sobie są dużym obciążeniem psychicznym.
Niniejsza praca jest próbą uchwycenia zjawiska wypalenia zawodowego i poziomu satysfakcji zawodowej wśród wychowawców pracujących w Zespole Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych nr 1 w Krakowie. |
pl |
dc.language.iso |
pl |
pl |
dc.rights |
licencja niewyłączna |
pl |
dc.subject |
stres |
pl |
dc.subject |
medyczne koncepcje stresu |
pl |
dc.subject |
koncepcja stresowych zdarzeń życiowych B. S. i B. P. Dohrenwendów |
pl |
dc.subject |
koncepcja kryzysów życiowych G. Caplana |
pl |
dc.subject |
koncepcja salutogenetyczna stresu A. Antonovsky’ ego |
pl |
dc.subject |
psychologiczne koncepcje stresu |
pl |
dc.subject |
teoria frustracji |
pl |
dc.subject |
koncepcja wypalenia zawodowego |
pl |
dc.subject |
wypalenie zawodowe nauczycieli |
pl |
dc.subject |
placówki opiekuńczo-wychowawcze |
pl |
dc.title |
Stres jako czynnik wpływający na powstanie symptomów wypalenia zawodowego i obniżający poziom satysfakcji zawodowej wychowawców zatrudnionych w placówce opiekuńczo - wychowawczej |
pl |
dc.title.alternative |
Stress as a factor influencing occupational burn out and reduction of professional satisfaction for teachers working in a childcare centre |
en |
dc.type |
masterThesis |
pl |