Abstract:
Sektor MSP stanowi w Polsce 99,8% ogółu polskich przedsiębiorstw. W porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej polskie przedsiębiorstwa są statystycznie mniejsze, zatrudniają mniej pracowników, mają mniejsze obroty, a poziom dokonywanych przez nie inwestycji jest niewielki. Wszystkie te cechy sprawiają, ze są one mniej konkurencyjne, dlatego też tak istotnym dzisiaj zagadnieniem w gospodarce kraju jest wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ważnym elementem jest polityka wsparcia sektora MSP prowadzona przez instytucje i inne podmioty. Szeroka gama instrumentów wspierających jest szczególnie istotna dla obszarów o niskim poziomie rozwoju, charakteryzujących się dominacją małych i średnich firm, brakiem dostatecznie rozwiniętych więzi kooperacyjnych i niską jakością otoczenia instytucjonalnego. Celem niniejszej pracy jest wykorzystanie koncepcji klastra jako potencjalnego instrumentu wsparcia sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Do jego realizacji został wybrany przykład Tarnowskiego Klastra Przemysłowego „Plastikowa Dolina” S.A. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny.