Analiza struktury dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie Powiatu Nowosądeckiego w latach 2001-2005

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Wołowiec, Tomasz
dc.contributor.author Tarkowska Edyta
dc.date.accessioned 2014-03-03T07:41:33Z
dc.date.available 2014-03-03T07:41:33Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/6632
dc.description.abstract Powiat jest najbardziej tradycyjnym historycznym składnikiem administracji państwa polskiego. Zarówno po I jak i po II wojnie światowej, powiat był bardzo ważnym fundamentem administracji polskiej i organizacji życia zbiorowego. Utworzenie w latach 90- tych XX wieku samorządu terytorialnego początkowo na szczeblu gminy, bazującego na opracowanej w Europie zachodniej teorie samorządu, było jedną z najważniejszych reform wprowadzonych w Polsce. Aktualnie samorząd terytorialny w modelu trójstopniowym jest obligatoryjnym związkiem mieszkańców gmin, powiatów i województw samorządowych, utworzonych w celu realizacji zadań o charakterze lokalnym, powiatowym i regionalnym. W konsekwencji zmian ustrojowych i gospodarczych oraz ukształtowania się władz lokalnych w nowych warunkach gospodarki rynkowej pojawiło się wiele wyzwań dla nowych instytucji, jakimi są samorządu terytorialne. W Polsce samorząd lokalny i regionalny ma bardzo rozległy zakres odpowiedzialności publiczno- prawnej, znaczny majątek i duże kompetencje we wszystkich dziedzinach życia zbiorowego. Powiat wykonuje zadania o charakterze ponadgminnym, gwarantuje dostarczenie usług publicznych, świadczeń administracyjnych wszystkich obywateli na obszarze miasta powiatowego i sąsiednich gmin. Podstawowym problemem samorządu terytorialnego jest dostosowanie środków finansowych do realizowanych przez Powiat zadań, gdyż zwiększającemu się zakresowi zadań nie towarzyszy odpowiedni wzrost dochodów budżetu Powiatu. Celem niniejszej pracy jest prezentacja struktury dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie Powiatu Nowosądeckiego. Tak sformułowany cel pracy zdeterminował postawienia następujących hipotez. Hipoteza pierwsza zakłada, iż aktualny system finansowania jednostek samorządu terytorialnego jest nieadekwatny do ilości przekazanych samorządom zadań. Druga hipoteza zakłada, iż Powiaty w ograniczonym stopniu mogą wpływać na lokalne podmioty gospodarcze, z uwagi na brak władztwa podatkowego w zakresie stymulacyjnych funkcji opodatkowania. Hipoteza trzecia zakłada, że system finansowania Polskich Powiatów wymaga radykalnych reform idących w kierunku poprawienia struktury i wielkości własnych dochodów budżetowych adekwatnie do ilości i wielkości nałożonych na nie zadań. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject gospodarka finansowa powiatu pl
dc.subject źródła dochodów i przychodów pl
dc.subject dochody budżetu powiatu nowosądeckiego pl
dc.subject analiza wydatków pl
dc.subject ocena gospodarki finansowej powiatu pl
dc.title Analiza struktury dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie Powiatu Nowosądeckiego w latach 2001-2005 pl
dc.title.alternative The analysis of income and costs structure on the example of Powiatu Nowosądeckiego in Poland administrative district in 2001-2005 en
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info