Kompetencje społeczne u młodzieży nieśmiałej

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Uchnast, Zenon
dc.contributor.author Mastalerz, Anna
dc.date.accessioned 2014-03-03T09:14:08Z
dc.date.available 2014-03-03T09:14:08Z
dc.date.issued 2011-06-21 22:36:13
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/6641
dc.description.abstract Prezentowane badania mają na celu określenie poziomu współzależności między nieśmiałością jako cechą osobowości a kompetencjami społecznymi. Praca ma charakter badawczy i zorientowana jest na weryfikację hipotezy, iż osoby nieśmiałe osiągają istotnie niższe wyniki w skalach: kompetencji społecznych, inteligencji społecznej i asertywności. Hipoteza ta została poddana empirycznej weryfikacji w badaniach młodzieży przy pomocy: Skali Nieśmiałości J. Cheeka i A. Bussa (RCBS), Skali Towarzyskości (T) N. Eisenberg, R. Fabes i B. Murphy, Kwestionariusza Kompetencji Społecznych A. Matczak (KKS), Kwestionariusza Inteligencji Społecznej D.H. Silvera, M. Martinussen, T. I. Dahl (TSIS) oraz Kwestionariusza Asertywności M. Lorr i W.More (KAS). Badania przeprowadzono na grupie 120 uczniów klas III gimnazjum, w tym 61 dziewcząt i 51 chłopców w wieku 15 lat. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że wysoki poziom nieśmiałości istotnie ogranicza u młodzieży rozwój kompetencji społecznych, natomiast młodzież gimnazjalna o niskim poziomie nieśmiałości osiąga wysoki poziom kompetencji społecznych. pl
dc.description.abstract The present study determine the interdependence between the shyness as personality trait, and three psychological variables: social competence, social intelligence and assertiveness at adolescents. Research was orientated on verification of the hypothesis that people with different levels of shyness achieve different levels of social competence, social intelligence, and assertiveness. This hypothesis was verified using the following tools: Shyness Scale of J. Cheek and A. Buss (RCBS), Sociability Scale of N. Eisenberg, R. Fabes, and B. Murphy, Social Competence Questionnaire of Matczak (KKS), Social Intelligence Questionnaire of DH Silvera, M. Martinussen, TI Dahl (TSIS), and Assertiveness Questionnaire of Lorr & More (KAS). The study was conducted on a group of 120 students of grammar-school (61 girls and 51 boys). Based on the survey it was found that high levels of shyness affects the low level in all scales: social competence, social intelligence and assertiveness. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject nieśmiałość pl
dc.subject osobowość człowieka pl
dc.subject kompetencje społeczne pl
dc.subject psychologia pl
dc.title Kompetencje społeczne u młodzieży nieśmiałej pl
dc.title.alternative Shyness and social competence at adolescents pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-02-28T10:44:42Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info