Abstract:
W pracy przedstawiony zostanie jeden z podstawowych elementów zarządzania zasobami ludzkimi- system motywacyjny. Aby zrozumieć pojęcie motywacji należy poznać jej istotę i rodzaje, znać różnorakie koncepcje oraz instrumenty- materialne i pozamaterialne. Celem pracy jest próba oceny systemy motywacyjnego w przedsiębiorstwie usługowym na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych wśród pracowników. Zrozumienie ich potrzeb i czynników dających satysfakcję z wykonanych zadań jest kluczem do zwiększenia efektywności pracy i pełnej realizacji założonych przez kierownictwo celów. Praca obejmuje trzy powiązane ze sobą rozdziały. W rozdziale pierwszym zaprezentowano główny z elementów zarządzania: zarządzanie zasobami ludzkimi. Przedstawiono istotę zarządzania zasobami ludzkimi a także jego cele i funkcje. Drugi rozdział pracy poświęcony jest problemowi motywacji. W tej części pracy opisano krótko istotę i rodzaje motywacji, przedstawiono wybrane koncepcje motywacji oraz zaprezentowano materialne i pozamaterialne instrumenty motywowania. Przedstawiono także zagadnienie motywacji jako funkcji zarządzania. Ostatni, trzeci rozdział pracy, ma charakter empiryczny. Prezentuje badanie systemu motywacyjnego w przedsiębiorstwie wraz z oceną jego skuteczności.