Abstract:
W pierwszej dekadzie XXI wieku struktura sprzedaży elektroniki użytkowej, mając na uwadze kanały dystrybucji, ustabilizowała się i można stwierdzić, że charakteryzuje się typologią rynku zachodnioeuropejskiego, amerykańskiego. Przejście od sprzedaży do sklepów detalicznych - odzwierciedlających dominującą formę dystrybucji lat 90’tych XX wieku – do sprzedaży do sieci detalicznych, umożliwia lepsze zarządzanie dystrybucją, pozycjonowanie cenowe i techniczne produktów, daje możliwość poprawienia efektywniejszego inwestowania w reklamę. Uformowane kanały dystrybucji są również dobrym polem badawczym. Rozdrobniona struktura sprzedaży skutecznie utrudniała estymację wyników badań w latach 90’tych. Obecnie na polskim rynku elektroniki użytkowej istnieje wiele instytucji, które wspierają pracę od menedżerów produktów do prezesów na szczeblu międzynarodowym. Praca ma za cele charakterystykę struktury kanałów dystrybucji elektroniki użytkowej, z wyszczególnieniem graczy biorących w niej udział, a także prezentację kluczowych marek dostarczających sprzęt elektroniczny. Ostatnim elementem pracy jest próba prześledzenia procesu pozycjonowania produktów na bazie danych z jednej organizacji zajmującej się analizami marketingowymi.