Abstract:
Pomoc publiczna o charakterze prorozwojowym długo nie mogła w pełni zaistnieć. Wynikało to z faktu, iż w związku ze zmianami zachodzącymi w gospodarce, wiele gałęzi przemysłu nie było w stanie samodzielnie poradzić sobie w nowej rzeczywistości gospodarczej, dlatego wymagały pomocy ze strony państwa. Nie było to jednak najlepsze rozwiązanie, gdyż nadmierna interwencja państwa zamiast stymulować pożądane zmiany, dała odwrotny skutek, tzn. uzależniła istnienie niektórych gałęzi od pomocy ze strony państwa. Taki stan nie jest jednak pożądany, dlatego wskazane jest jak najefektywniejsze wykorzystanie wyjątków od ogólnego zakazu stosowania pomocy publicznej w kierunku polityki prorozwojowej. Generalnie wielkość udzielanej pomocy sukcesywnie maleje, zarówno we Wspólnocie, jak i w Polsce. Jest to efekt restrykcyjnych warunków określających jej dopuszczalność. Mniejszy interwencjonizm państwa nie oznacza jednak docelowej rezygnacji z instrumentu, jakim jest pomoc publiczna. Takie rozwiązanie nie byłoby korzystne, gdyż stosowanie pomocy publicznej nie tylko pomaga w rozwiązywaniu problemów gospodarczych, ale również stymuluje pożądane zmiany czy też wspomaga rozwój przyszłościowych dziedzin. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż celem pracy jest prezentacja istoty i zakresu pomocy publicznej za szczególnym uwzględnieniem Nowego Sącza oraz przybliżenie form w jakich wsparcie jest udzielane.