Rola i zasady sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego na przykładzie gminy Żyraków

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Nalepka, Adam
dc.contributor.author Chęciek Katarzyna
dc.date.accessioned 2014-03-28T21:12:45Z
dc.date.available 2014-03-28T21:12:45Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/7291
dc.description.abstract Każda ludzka działalność odbywa się w przestrzeni i wiąże się z użytkowaniem tejże przestrzeni. Przestrzenne rozmieszczenie funkcji i norm tej działalności jest jednym z zasadniczych problemów gospodarki przestrzennej. Każdy ma prawo do zagospodarowania terenu, do którego ma stosowny tytuł prawny, a także do ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych. Sam proces związany z gospodarowaniem przestrzennym, polega na podejmowaniu decyzji o przeznaczeniu gruntów do pełnienia różnorodnych funkcji społecznych i gospodarczych oraz decyzji o sposobie zagospodarowania i zabudowy określonych terenów. Jest także działalnością polegającą na zmienianiu istniejącego stanu zagospodarowania przestrzennego związanego z ochroną jego wartości, zgodnie z przyjętymi dla danego terytorium celami rozwoju. Podejmowanie wszelakich decyzji jest umiejętnością rozwiązywania problemów, wartościowania rozwiązań i dokonywania najlepszych z punktu widzenia korzyści i ryzyka wyrobów, rozstrzyga o jakości zarządzania, które – tak jak decydowanie – zasadza się na przewidywaniu i planowaniu przyszłości. Decyzje te organizują, kierują i stymulują zbiorową pracę i zachowanie się ludzi. Od ich jakości zależy efektywność działania całej instytucji zdolnej do osiągnięcia sukcesu. Decyzje powinny odznaczać się szczególnie wysoką jakością i zawsze powinny być podejmowane z tą świadomością, że od nich uzależniony jest ostateczny rezultat. Celem pracy jest m.in. wykazanie: w jaki sposób planowanie przestrzenne mimo, ze nie jest jedynym rodzajem planowania, w warunkach współczesnego państwa urasta do roli podstawowej prawnej formy określania działań zamierzonych przez władze publiczne. Planowanie przestrzenne jest, bowiem elastycznym instrumentem kreowania rozwoju przestrzennego i ze względu na to, zerwana została reguła, iż gmina musi posiadać miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wprowadza się natomiast studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, które jest nowym rodzajem opracowania wprowadzonym do systemu planowania w Polsce ustawą z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym. Celem jest także udowodnienie, że choć studium nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego i nie może stanowić podstawy do wydawania decyzji administracyjnych (decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu), określa również „politykę przestrzenną gminy” i wiąże organy gminy przy sporządzaniu projektu planu. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject gospodarka przestrzenna pl
dc.subject gospodarowanie nieruchomościami pl
dc.subject rządowa polityka przestrzenna pl
dc.subject miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pl
dc.subject samorząd terytorialny pl
dc.subject zadania gminy pl
dc.subject gmina Żyraków pl
dc.subject planowanie przestrzenne pl
dc.title Rola i zasady sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego na przykładzie gminy Żyraków pl
dc.title.alternative The role and principles of preparing special developments planes for example Żyraków community en
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info