Abstract:
Wraz z biegiem czasu polskie społeczeństwo doświadczyło wiele zmian w sferze politycznej, społecznej i politycznej. Rozpoczęła się dekada przemian obyczajowych, łatwości wymieniania informacji, przemieszczania się kapitału ludzkiego, dóbr materialnych, a także dotknęło to również sferę życia codziennego. Społeczeństwo polskie coraz częściej ma styczność z przedstawicielami innych, obcych kultur, którzy często mają odmienny stosunek do życia, pracy, obyczajów i wartości. W dobie, kiedy Europa staje się jednością, większą uwagę zwraca się na zacieśnianie współpracy międzynarodowej, koncentrowanie się na innych aspektach kulturowych, które mogą się nasilać zarówno na gruncie zawodowym jak i prywatnym. Coraz więcej korporacji polskich zawiązują kontrakty z zagranicznymi firmami lub tworzą oddziały poza granicami naszego kraju, co sprawia, iż powstają ponadnarodowe przedsiębiorstwa, które charakteryzują się złożoną, wielonarodową kulturą organizacyjną. Podstawowym zagadnieniem w sferze międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi będzie właśnie umiejętne kierowanie zespołami wielonarodowymi i różnicami kulturowymi. W zakres międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi wchodzą podstawowe czynności i procesy, które składają się na zarządzanie kadrami czyli planowanie zatrudnienia, wynagradzanie pracowników, kierowanie pracą, rozwój personelu, kształtowanie kultury organizacyjnej, ale dodatkowo pojawiają się problemy o bardziej złożonej strukturze, a ich sposób rozwiązywania jest bardziej skomplikowany.