Psychologiczne aspekty przekazu reklamowego

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Bulzak, Andrzej
dc.contributor.author Morokiszka, Marta
dc.date.accessioned 2014-04-27T12:58:05Z
dc.date.available 2014-04-27T12:58:05Z
dc.date.issued 2011-03-23 13:37:41
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/7602
dc.description.abstract Niniejsza praca opisuje związki reklamy z psychologią. Przedstawiono w niej czynniki oraz mechanizmy jakie przekaz reklamowy czerpie z tej dziedziny nauki, by jeszcze skuteczniej oddziaływać na człowieka i wpływać na jego decyzje zakupowe. Badania własne dotyczące wiadomości wpływu komunikatu reklamowego na postępowanie konsumenta (wybory zakupowe), przeprowadzono na 50-ciu przypadkowo wybranych respondentach w dniach od 24 do 27 maja 2010 roku, przed hipermarketem Real oraz Galerią Sandecja w Nowym Sączu. W badaniach wykorzystano najpopularniejsze narzędzie badawcze jakim jest ankieta. Analiza badań pozwoliła na wysunięcie następujących wniosków: -znaczna większość ankietowanych twierdzi, że nie jest podatna na reklamę i jej chwyty, i nie ulega jej wpływowi przy wyborze produktów/usług, -respondenci uznali reklamę jako rzecz dobrą i lubianą, -duża liczba badanych nie wie, iż reklama jest powiązana z psychologią i nie zna czynników, z których korzysta, by mamić i przyciągać nabywców, -najskuteczniej uwagę badanych przyciąga w przekazie reklamowym dźwięk, kolor oraz pomysł, -za najbardziej skuteczną i zachęcającą do zakupu, ankietowani uznali reklamę telewizyjną. Wnikliwa analiza zebranych materiałów pozwoliła na potwierdzenie wszystkich hipotez postawionych w niniejszej pracy do weryfikacji. pl
dc.description.abstract My Bachelor’s Degree dissertation deals with the relationship between advertisement and psychology. It depicts some factors and actions which advertising message derives from that field of knowledge with the aim of which affecting a man and to have effect on his purchase decision. My own research concerning an awareness of the advertising message influence on consumer conduct (purchase selection) has been carried out in front of a hypermarket Real and a Sandecja Gallery in Nowy Sącz on fifty randomly selected respondents, from 24 to 27 may 2010 year. In my research, the most popular research tool, a survey was used. My own exploration allowed to propose following conclusions: - the vast majority of respondents hold that they are not prone to advertisements, stunts that advertising agencies makes, and that they are not succumb to the advertisement impact , when choosing products/services, -advertisement was acknowledged as positive and liked by respondents, -large number of respondents don’t know that advertisement is linked with psychology. Moreover, they are not familiar with factors, which are used by advertisement in order to beguile and attract purchaser, -sound, in the opinion of respondents, is the most effective means in the advertising message to draw their attention, -respondents have adjudged television commercials as the most effective and encouraging to (do the) shopping. An Analysis of collected materials does ascertain all the hypothesis that I have made in my Bachelor’s Degree dissertation to your verification. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject reklama pl
dc.subject psychologia reklamy pl
dc.subject mechanizmy psychologiczne pl
dc.subject decyzje zakupowe pl
dc.subject ankieta pl
dc.subject advertisement pl
dc.subject the psychology of advertising pl
dc.subject psychological mechanisms pl
dc.subject purchase selections pl
dc.subject survey pl
dc.title Psychologiczne aspekty przekazu reklamowego pl
dc.title.alternative Psychological aspects of advertising message pl
dc.type bachelorThesis pl
dc.date.updated 2014-04-27T11:36:07Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info