dc.description.abstract |
Celem niniejszej pracy jest próba odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Czym są dobra publiczne oraz do jakiego ich rodzaju można byłoby zaliczyć media publiczne. Dzieląc dobro publiczne na różne grupy, należy zastanowić się, którą z nich media niekomercyjne mogłyby reprezentować, a także jakie czynniki wpływałyby na wybór określonego rodzaju tego dobra. Jakie formy finansowania mediów publicznych możemy wyróżnić. W większości krajów świata telewizja czy radio publiczne czerpie dochody z abonamentu radiowo –telewizyjnego, który wydaje się być najbardziej popularną drogą wpierania mediów niekomercyjnych. Na świecie funkcjonują jednak media publiczne, które wypełniają swoją misję, nie pobierając opłat od swoich widzów czy słuchaczy. Czy konieczna jest reforma mediów publicznych w Polsce? Środowiska twórcze, a także politycy, przedstawiają całą gamę różnych pomysłów na zmianę systemu mediów niekomercyjnych w Polsce. Najpoważniejsze koncepcje zostały zebrane i pokrótce omówione. Czy słusznym jest finansowania mediów publicznych ze środków, które pobierane są od obywatela? Próba przeprowadzenia analizy kosztów i korzyści, dzięki której być może możliwym stanie się odpowiedzenie na pytanie, czy korzyść z funkcjonowania mediów publicznych jest wystarczającym powodem do ich finansowania bądź współfinansowania przez obywateli. |
pl |