Abstract:
Celem pracy jest pokazanie, iż istnieją takie obszary i charakterystyki działalności firm rodzinnych, które zdecydowanie wyróżniają ten rodzaj przedsiębiorczości na tle pozostałych, zaświadczając w ten sposób o wyraźnie odmiennej specyfice tych podmiotów . Pierwsza hipoteza badawcza brzmi: istnieją znaczące różnice pomiędzy firmami rodzinnymi a nierodzinnymi we wszystkich obszarach związanych z ich funkcjonowaniem. Druga przyjęta hipoteza zakłada, iż: uzyskanie równowagi pomiędzy celami firmy i rodziny prowadzi do efektu synergii, będąc gwarantem nieustannego rozwoju oraz efektywności całego przedsiębiorstwa. W celu zweryfikowania przyjętych hipotez posłużono się literaturą przedmiotu, dokumentacją wewnętrzną firmy KORA oraz osobistym, wieloletnim doświadczeniem autora. Pierwszy rozdział pracy poświęcony jest zestawieniu podstawowych zagadnień, pojęć oraz modeli teoretycznych dotyczących przedsiębiorstw rodzinnych. W drugim rozdziale rozważono wpływ specyfiki przedsiębiorstw rodzinnych na wybrane aspekty zarządzania. Kolejny rozdział odnosi się do funkcjonowania rodziny w biznesie: strategii rodzinnych oraz sposobów eliminowania sytuacji konfliktowych na linii rodzina -firma. Czwarty rozdział ma charakter praktyczny. Jest to studium przypadku poświęcone specyfice zarządzania firmą rodzinną KORA. Podczas pisania pracy dążono do zwrócenia uwagi czytelnika na cechy charakterystyczne firm rodzinnych, stanowiące o ich odmienności, a niekiedy również przewadze względem pozostałych przedsiębiorstw. Umiejętne bowiem połączenie czynników rodzinnych z biznesowymi, prowadzi do efektu synergii, który może stać się kluczowym czynnikiem sukcesu firmy.