Abstract:
Celem pracy jest poznanie różnych mechanizmów zarządzania firmą z perspektywy zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Hipotezy badawcze: Zarządzanie w firmie zatrudniającej kilku pracowników jest procesem prostszym i mniej złożonym niż w firmie z kilkudziesięciu- lub kilkusetosobową załogą. Niekonieczne jest rozbudowywanie i uszczegółowienie pozapłacowego pakietu motywacyjnego ze względu na wielkość firmy. Silna motywacja finansowa jednoczy personel (wspólny cel), zwiększa poczucie odpowiedzialności za firmę. Mała konkurencja w branży powoduje obniżenie jakości pracy. Praca składa się z czterech rozdziałów: trzy pierwsze stanowią teoretyczną „podbudowę”, a czwarty ma charakter empiryczny, analityczny. W pierwszym przedstawiono problemem zarządzania, śledząc różne jego ujęcia, a także polityką kadrową, czyli tzw. zarządzaniem zasobami ludzkimi. Omówiono także, jak wygląda proces zatrudniania nowych pracowników (rekrutacja, selekcja, formy zatrudnienia). W rozdziale drugim dotyczy motywowania pracownika oraz tego jak kształtowany jest rozwój pracownika, w firmie. W rozdziale trzeci poświęciłem omówiono podstawowe zasady prawa pracy, a także praw i obowiązków pracodawcy i pracownika wynikających z obowiązujących dokumentów prawnych również przepisów BHP. Z kolei czwarty rozdział jest zapisem kilkumiesięcznych obserwacji funkcjonowania biura rachunkowo-księgowego pod kątem sygnalizowanych wcześniej problemów. Zawarte w nim opinie mają charakter wartościujący, ewaluacyjny. W tym rozdziale zamieszczono także propozycje zmian, mających na celu usprawnienie pracy biura i umocnienie jego pozycji na rynku.