Typologia zachowań klientów na rynku farmaceutycznym

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Chlipała, Paweł
dc.contributor.author Gwiżdż, Monika
dc.date.accessioned 2013-10-07T08:22:14Z
dc.date.available 2013-10-07T08:22:14Z
dc.date.issued 2009-06-29 22:36:26
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/828
dc.description.abstract Głównym celem pracy jest przeprowadzenie typologii konsumentów biorących udział w procesie dokonywania zakupu. Celem dodatkowym pracy jest zrozumienie konsumenta i jego zachowań na rynku farmaceutycznym, dokonanie charakterystyki zachowań oraz określenie czynników determinujących podejmowanie decyzji o zakupie. Różnice w zachowaniach konsumentów umożliwią przeprowadzenie klasyfikacji typów konsumentów na rynku farmaceutycznym. Dotyczą one zachowań klientów aptek w sytuacjach podejmowania decyzji o zakupie, a równocześnie przedstawiają stosunek do systemu wartości, postawy wobec problemów zdrowotnych i oczekiwania wobec rynku farmaceutycznego. W pracy postawiono następujące hipotezy: 1: Klienci aptek wykazują tendencje do samoleczenia. 2: Wśród klientów aptek pojawia się moda na dążenie do osiągnięcia tzw. Dobrostanu (well-being) czyli dobrego poczucia psychofizycznego. 3: Sytuacja społeczno-ekonomicza zmusza pacjentów do zachowań zgodnych z farmakoekonomiką i wyboru tzw. opłacalnego leczenia. 4: Pacjenci przy wyborze leków kierują się zasadą ograniczania ryzyka poprzez korzystanie z doświadczenia innych ludzi. 5: Lojalność klientów wobec apteki zależy od zakresu oferty promocyjnej. 6: Klienci aptek wykazują tendencję do gromadzenia leków i zakupów na wszelki wypadek. Praca zawiera część teoretyczną (rozdział I, rozdział II oraz III) metodyczną (rozdział II i III) oraz empiryczną (rozdział IV). Rozdział I obejmuje rozważania dotyczące konsumenta i jego miejsca w gospodarce rynkowej, a także opis zewnętrznych i wewnętrznych czynników warunkujących zachowania nabywców. Podsumowaniem wiedzy na temat konsumentów jest przedstawienie teoretycznych modeli zachowań konsumentów w oparciu o literaturę. W rozdziale II pracy przedstawiono charakterystykę i modelowe ujęcie rynku farmaceutycznego ze szczególnym uwzględnieniem rynku aptecznego oraz diagnozę i prognozę rynku w świetle analizy źródeł wtórnych. W zakres części teoretycznej wchodzi również rozdział III, w którym przedstawiono typologie konsumentów w oparciu o literaturę ekonomiczną i branżową. Przybliżają one tematykę związaną z procedurą tworzenia typologii i prezentują wyniki badań nad zachowaniami z uwzględnieniem różnorodnych kryteriów podziału określonych grup konsumenckich. W Rozdziale IV zaprezentowano metodykę badań własnych oraz wyniki badań i dokonano typologii konsumentów. W celu weryfikacji hipotez i wyodrębnienia różnic w zachowaniu konsumentów posłużono się kwestionariuszem ankietowym. Zawiera on 27 pytań merytorycznych i 6 pytań metryczkowych. Opracowany kwestionariusz posłużył do przebadania 120 osób, które były klientami aptek w centrach handlowych Real i C.H. Europa na terenie Nowego Sącza. Klienci dobierani byli celowo, po dokonaniu zakupów w aptece. W dalszej części badawczej pracy znajdują się opracowane wyniki badań ankietowych. Zróżnicowane zachowania konsumentów stanowiły podstawę do dokonania weryfikacji hipotez postawionych w pracy oraz przeprowadzenia typologii konsumentów. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject zachowania konsumenta pl
dc.subject rynek farmaceutyczny pl
dc.title Typologia zachowań klientów na rynku farmaceutycznym pl
dc.title.alternative Typology of consumer behaviour in the pharmaceutical market pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2013-10-01T13:38:16Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info