dc.description.abstract |
W pracy wykonano prognozy popytu na wybrane materiały budowlane i sprawdzono, czy metoda wskaźników pozwala oszacować wynik na tyle dokładnie, by można było zrezygnować z modelu ARIMA. Do prognozowania tym właśnie modelem, użyłem programu STATISTICA ’99. Do celów badawczych wybrałem dwie metody prognozowania: -metodę wskaźników sezonowości ; -szereg czasowy ARIMA. Dokonując prognoz powyższymi metodami, należy wziąć pod uwagę dwa aspekty. Najważniejszy z nich to trafność prognozy, która jest podstawą mojego działania. W przypadku małych przedsiębiorstw (na którym przeprowadzono analizę), należy uwzględnić prostotę przeprowadzenia badania. W tej sytuacji, zdecydowanie łatwiejsza do wykonania jest prognoza metodą wskaźników sezonowości, choć jej wynik niejednokrotnie bardzo odbiega od wyników rzeczywistych. Model ARIMA jest o wiele skuteczniejszym sposobem przewidywania przyszłych zdarzeń. Jednak w praktyce, może on okazać się zbyt skomplikowany do zastosowania dla przeciętnego przedsiębiorcy z powodu swojej złożoności. W tym przypadku pomóc może specjalne oprogramowanie, które znacznie ułatwia prace prognostyczne. Przy zastosowaniu nawet minimalnych parametrów modelu ARIMA, wyniki są o wiele lepszym materiałem do analiz marketingowych, niż w przypadku metody wskaźników. |
pl |