Motoryzacja a polityka w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Skrzyński, Tomasz
dc.contributor.author Wojtarowicz, Adrian
dc.date.accessioned 2016-11-23T10:09:17Z
dc.date.available 2016-11-23T10:09:17Z
dc.date.issued 2014-07-28 10:29:28
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/9336
dc.description.abstract Poniższa praca stanowi próbę odpowiedzi na istotne z punktu widzenia polskiej gospodarki pytanie dotyczące czynników, które doprowadziły do zahamowania rozwoju rodzimej branży motoryzacyjnej. Na podstawie przeprowadzonych analiz zasadnym wydaje się być stwierdzenie, że to właśnie naciski polityczne ze strony polskich i radzieckich władz przyczyniły się do licznych ograniczeń prowadzących w efekcie do zaprzestania produkcji polskich samochodów. Kryzys gospodarczy będący pozostałością po II wojnie światowej, silny interwencjonizm państwowy oraz problemy zarówno na gruncie politycznym, jak i ekonomicznym stwarzały niekorzystne warunki dla rozwoju tego sektora. Jednocześnie niesprzyjająca polityka celna i koncesyjna zniechęcała zagranicznych inwestorów do przenoszenia produkcji na teren Polski. Skutkiem tak sprawowanej przez dygnitarzy władzy było zaprzepaszczenie ogromnego potencjału ludzkiego i produkcyjnego oraz zepchnięcie polskiej myśli technicznej na margines. pl
dc.description.abstract The present thesis is an attempt to answer an essential - from the perspective of Polish economy - question about the factors that contributed to complete suppression of the native automotive industry. The results of the study make it plausible to claim that it was due to political pressures on the part of Polish and Soviet governments that the Polish automotive industry was seriously constrained and, as a result, the manufacture of Polish cars was brought to a definite halt. The economic crisis following the World War II, strong state interventionism as well as economic and political problems created unfavorable conditions for the growth of this particular sector in Poland. What is more, disadvantageous licensing and tariff regulations discouraged foreign investors from moving their production to the country. The policies pursued by Communist dignitaries meant losing vast human and production potential as well as pushing the Polish technical thought to the margins. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject motoryzacja pl
dc.subject polityka PRL pl
dc.subject polska myśl konstrukcyjna pl
dc.subject samochody w dobie PRL pl
dc.subject motorization pl
dc.subject politics in Polish People's Republic pl
dc.subject Polish technical thought pl
dc.subject automotive industry in Polish People’s Republic pl
dc.title Motoryzacja a polityka w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pl
dc.title.alternative Automobile Industry and the Policy of Polish People's Republic pl
dc.type bachelorThesis pl
dc.date.updated 2016-11-08T14:24:03Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info